Kontrakten omfatter driving av den 3480 meter lange Hjartåbergtunnelen, rehabilitering av Årsettunnelen (230 m), fire tunnelportaler, masseflytting og om lag fire kilometer vei i dagen.
– De kom med det laveste tilbudet og vi har kontrollert at det er i samsvar med tilbudsgrunnlaget, sier prosjektleder Oddbjørn Pladsen i Statens vegvesen. Regionvegsjef Berit Brendskag Lied har godkjent innstillingen, melder vegvesen.no.
Entreprenøren har allerede begynt å gjøre seg kjent i området. I starten av juni begynner de å kjøre utstyr til området.
K.A. Aurstad, som er entreprenør for forarbeidene, skal ha forskjæringa til den nye Hjartåbergtunnelen klar til 20. juni.
- Vi håper og tror derfor at vi kan sprenge den første salven på begge sider av Hjartåberget i slutten av juni, forteller prosjektleder Pladsen. Da starter også utbedringen av Årsettunnelen.
Nye E39 mellom Løvikneset og Årset i Volda kommune vil gi en rassikker og trafikksikker vei med god fremkommelighet hele året. Veien skal utbedres for å tilfredsstille kravene som fremtidig stamvei og er forventa åpnet i november 2013.