- Et veibudsjett på det jevne

- Et veibudsjett på det jevne. Regjeringen prioriterer trafikksikkerheten. Kollektivtrafikken får et løft. Veiinvesteringer, drift og vedlikehold ligger på cirka samme nivå som i fjor, sier vegdirektør Olav Søfteland.

2005 er siste året i inneværende handlingsprogramperiode. I forhold til handlingsprogrammet er det et etterslep på 1,4 milliarder kroner i veiinvesteringene, men dette blir for en stor del kompensert av økte bompengeinntekter. Dessuten har drifts- og vedlikeholdskostnadene økt mer enn beregnet. - Selv om tildelingene til drift og vedlikehold holder nivået fra de siste årene, rekker ikke pengene like langt som før. Trafikken har økt langt mer enn ventet. Dessuten har vi undervurdert driftskostnadene ved nye og dyre veganlegg som for eksempel tunnelene våre. I sin tur fører dette til at dekkeleggingen, som gjerne er salderingsposten på denne delen av budsjettet, blir skadelidende. Vi trenger 200 millioner kroner mer enn budsjettert for å opprettholde standarden på veidekkene, sier Søfteland. Vegdirektøren er spesielt godt fornøyd med innsatsen i trafikksikkerhetsarbeidet. I 2005 skal kontrollaktiviteten økes kraftig. Det skal gjennomføres 875 000 bilbeltekontroller, 275 000 tungtrafikkontroller og bruken av automatisk trafikkontroll skal økes. - Vi ser år for år resultatene av et langsiktig og godt trafikksikkerhetsarbeid. Ulykkestallene går nedover og jeg er glad for at regjeringen fremdeles prioriterer kampen mot trafikkulykkene, sier Søfteland som spesielt nevner det nasjonale demonstrasjonsprosjektet for nullvisjonen på Lillehammer og økt bruk av midtrekkverk. Vegdirektøren viser dessuten til at Statens vegvesen har fått nye oppgaver og økt ansvar for kollektivtransporten. - Regjeringen ber oss blant annet prioritere arbeidet med å bedre trafikkforholda for buss og trikk i byene. Til sammen skal det nyttes nær en milliard kroner til kollektivtrafikken i de største byområdene. Det er mer enn noen gang før, sier vegdirektøren.