Prissjokk for Averøytunnelen

Tunnelprosjektet mellom Kristiansund og Averøy blir mye dyrere enn først antatt. Fordyrelsen kommer i første rekke i begge ender av tunnelen, skriver Tidens Krav.

Snaue tunnelen er priset til 460 millioner, mens hele prosjektet vil koste 559 millioner kroner. Veivesenet har lagt Eiksundsambandet til grunn for sine beregninger og klasket på 15 prosent for sine beregninger av Atlanterhavstunnelen. Tallene ble presentert på en pressekonferanse i Kristiansund i dag. Mens tunnelselskapet hadde håpet at kjerneboringene skulle få ned prisen på prosjektet, som de to siste årene har vært satt til 450 millioner kroner, har kostnadsbildet eksplodert. - Jeg er mildt sagt forundret over kostnadseksplosjonen som har skjedd bare i løpet av to år - fra 2000 til 2002, sier en lettere sjokkert tunnelformann John Harry Kvalshaug. Han tar millionpåplussingen som en utfordring, og sier at det er nå arbeidet starter. Først og fremst for å få ned utgiftene. - Vi må begynne i begge ender av tunnelen, sier Kvalshaug og sikter til prissjokket på begge sider av tunnelåpningene. Hagelin og miljøgata som er planlagt og en uforutsett post på 17-18 millioner, pluss Ormen-svingen på Averøy har dratt kostnadene i været. Veivesenet har med dette tatt skikkelig høyde for at sambandet under Bremsnesfjorden ikke skal sprekke prismessig. Kvalshaug vil utfordre Stortinget for å få bruke fergeavløsningsmidler og lenger nedbetalingstid for å få Atlanterhavstunnelen i havn. Fastlandsforbindelsen mellom by og land ligger inne som en helt klar forutsetning fra Norsk Hydros side for at Averøy skal henge med i kampen for å bli førstevalg for ilandføring av gassen fra Ormen Lange-feltet.