Økt satsing på forskning i samferdselssektoren

Regjeringen foreslår at det over Samferdselsdepartementets budsjett for 2005 skal bevilges i alt 155,7 millioner kroner til forskning, utredning og utvikling. Dette er en økning på 19,6 millioner kroner i forhold til 2004. I tillegg kommer de statlige transportetatenes egen satsing på disse formålene.

- Regjeringen øker satsingen på forskning og utvikling for å få fram mer kunnskap om sikkerhet, miljø og effektivitet i samferdselssektoren. Regjeringen vil også bidra til framtidig verdiskapning ved å støtte forskning og utvikling som styrker evnen til konkurranse og nytenkning i telekommunikasjons- og transportbransjene, sier samferdselsminister Torild Skogsholm. - Regjeringen går inn for en kraftig økning i satsing på utvikling av hydrogen- og brenselscelleteknologi, for å legge til rette for mer miljøvennlig transport. Vi foreslår derfor å nesten fordoble bevilgningene til forskning og utvikling på dette i feltet i 2005, til 22,6 millioner kroner, sier samferdselsministeren. Den foreslåtte bevilgningen på 155,7 millioner kroner til forskning, utredning og utvikling er fordelt slik: 100,4 millioner kroner er satt av til samferdselsforskning. Dette er på om lag samme nivå som for 2004. Beløpet er fordelt med 63,5 millioner kroner til telekommunikasjonsforskning og 36,9 millioner til transportforskning. Innenfor den økte støtten til forskning om telekommunikasjon vil det bli lagt spesiell vekt på programmer og prosjekter som fremmer utviklingen av bredbåndsnett og -tjenester. Det vil i tillegg bli bevilget midler til blant annet Simula-senteret på Fornebu og til etablering av bredbåndsforbindelse mellom Longyearbyen og Ny-Ålesund. En stor del av midlene til transportforskning vil gå til å støtte et næringsrettet forskningsprogram for tjenesteyting, handel og logistikk. Programmet skal bidra til å utvikle mer effektive og miljøvennlige former for transport. Det er også satt av midler til et bredt anlagt forskningsprogram om risiko og sikkerhet i samferdselssektoren. Samferdselsdepartementet bidrar dessuten med midler til finansiering av Transportøkonomisk institutt og til delfinansiering av prosjekter under EUs rammeprogram for forskning. 22,6 millioner kroner er satt av til forsøk med alternative drivstoff og miljøvennlig teknologi. Dette er en økning på 10,4 millioner kroner, noe som nesten er en fordobling i forhold til 2004. Midlene skal i all hovedsak rettes inn mot prosjekter som har som formål å legge til rette for bruk av hydrogen og nullutslippsteknologi i transportsektoren. 15,7 millioner kroner er foreslått til Samferdselsdepartementets medvirkning i forsøksordninger med tilskudd til arbeids- og utdanningsreiser for funksjonshemmede og til tilskudd til investeringer i infrastruktur for å bedre tilgjengeligheten til kollektive transportmidler. Regjeringen ønsker å sikre at funksjonshemmede skal kunne delta i arbeidsliv og ha mulighet til utdanning. Det foreslås derfor at igangsatte forsøk med tilrettelagt transport funksjonshemmede arbeidstakere og studenter skal forlenges ut 2006. Forsøksordningen er et samarbeidsprosjekt mellom Samferdselsdepartementet, Sosialdepartementet og Helsedepartementet. En evaluering av ordninger og stønader for transport av funksjonshemmede vil bli presentert i statsbudsjettet for 2006. 17 millioner kroner skal brukes til Samferdselsdepartementets kjøp av utredninger, med sikte på å bedre kunnskapsgrunnlaget og legge til rette for mer effektiv bruk av ressursene i samferdselssektoren. Det vil i 2005 bli lagt spesielt vekt på utvikling og igansetting av en systematisk registrering av omfang og kvalitet på kollektivtransporttilbud. Forskning og utredning i underliggende etater I tillegg til midlene som bevilges over Samferdselsdepartementets administrasjonsbudsjett kommer en betydelig forsknings- og utredningssatsing fra de statlige transportetatene, finansiert innenfor disse etatenes budsjetter. Statens vegvesen vil i 2005 bruke 120 millioner kroner til forsknings- og utredningsvirksomhet. Av dette skal om lag 35 millioner kroner benyttes på feltene trafikksikkerhet og miljø. I tillegg vil Statens vegvesen blant annet legge vekt på områdene transport i by, gjenbruk av materialer til vegbyggingsformål, ivaretakelse av vegkapitalen, trafikksikkerhet, miljøvennlige vegdekker og brannsikre løsninger for vann- og frostsikring i tunneler. Jernbaneverkets vil i 2005 videreføre en rekke mindre forsknings- og utredningsaktiviteter i for å legge til rette for en kostnadseffektiv innføring av framtidige EU-direktiver og -forskrifter.