- I tråd med Region sørs budsjettinnspill

Statsbudsjettet (St.prp. nr 1) for 2005, som nå fremlegges, skal være i tråd med Statens vegvesen Region sørs egne budsjettinnspill. Investeringsnivået har fått en betydelig vekst.

- Vi vurderer totaliteten i budsjettet som bra. Utbyggingen av E18 videreføres i nordre del av regionen, og gir stor samlet regional effekt. Utvidede rammer for ATP-prosjektet i Agder styrker kollektivsatsningen, fastslår regionvegsjef Andreas Setsaa. Region sørs del av statsbudsjettet gjenspeiler budsjettet som helhet. I en oppsummering fra Vegdirektoratet heter det at Statsbudsjettet for 2005 ligger på det jevne, med en prioritering av trafikksikkerheten og et løft for kollektivtrafikken. Solid investeringsvekst - E18-utbyggingen videreføres I statsbudsjettet for 2005 har Statens vegvesen Region sør fått en ramme på totalt 2.472 mill. kr til investeringer (post 30). Det er 742 mill. kr mer enn i 2004. Av 2005-bevilgningen er 677 mill. kr. på stamveger og 625 mill. kr. fylkesfordelt, mens bompenger utgjør 698,5 mill. kr. på stamveger og 471 mill. kr. fylkesfordelt. Omtrent 47 % av investeringsrammen er bompengemidler. -Budsjettet legger grunnlaget for at det står ferdig fire felts motorveg fra Oslo til Tønsberg innen 2008/2009. Det er et spennende, regionalt perspektiv, poengterer Setsaa. Arbeidet med Drammensbrua Høvik-Frydenhaug er prioritert, og brua kan åpnes i 2006. Den videre utbyggingen av E18 sørover mot Eik er også tilgodesett med midler. Ambisjonene om at anleggsarbeidene på strekningen Frydenhaug - Eik skal kunne påbegynnes i 2005/2006 vil dermed kunne innfris. Strekningen Kopstad - Gulli i Vestfold er sikret bevilgninger. Arbeidet der startet opp allerede 1. oktober. ATP-satsning og kryssløsning og midtdeler Innenfor forsøksmidlene har Areal- og transportprosjektet (ATP) i Kristiansandsregionen fått prioritert investeringstiltak med vekt på bygging av gang- og sykkelveger samt trafikksikkerhetstiltak og kollektivtrafikktiltak med 15 mill. kr. Økningen av rammen gir rom for fremkommelighetstiltak for kollektivtransporten på RV 456 i Kristiansand. Også BTV-samarbeidet mellom Buskerud, Telemark og Vestfold har fått midler til videre arbeid litt under fjorårsnivået. På distriktshold er én gledelig nyhet at det trafikkfarlige Tuvenkrysset i Øvre Telemark, Notodden, nå endelig skal bygges ut. Det er bevilget 14 mill. kr i 2005 til den nye kryssløsningen. I trafikksikkerhetssammenheng er det interessant at av landets totalt 15 nye km. med midtdeler, vil 8 km. ligge i Region sør. Post 23 på nivå med fjoråret Midlene til trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger m.m. øker på landsbasis med 2,3 % til 5 968 mill. kr. Denne bevilgningen blir regionvis fordelt senere, av Vegdirektoratet.