Klarsignal for flere store vegprosjekt i Region øst

Regjeringen gir klarsignal til flere store vegprosjekt på Østlandet i statsbudsjettet for 2005. Satsningen på E6 mellom Oslo og svenskegrensen fortsetter for fullt.

- Nå har vi fått klarsignal på oppstart av den siste lange parsellen gjennom Sarpsborg, slik at ny E6 gjennom Østfold vil stå ferdig i 2008, sier regionvegsjef Sidsel Sandelien. - Allerede året etter kan vi ha en sammenhengende firefelts veg fra Oslo til svenskegrensen, sier hun. Det blir også oppstart for store vegprosjekt i hovedstadsområdet i 2005. Det er satt av midler til ny veg mellom Ulvensplitten og Sinsenkrysset og tunnelprosjektet i Bjørvika. Ulven-Sinsen er en av Oslos mest trafikkerte og ulykkesbelastede strekninger. Dagens trafikk fører til støyplager og forurensing i boligområdene. Det er midler til oppstart av ny E16 mellom Wøyen og Bjørum i Bærum kommune, hvor det tas sikte på utbygging til fire felt. - Trafikanter og beboere får valuta for bompengene, som utgjør et stort bidrag til finansieringen av de alle disse store veginvesteringene og kollektivtiltakene, sier regionvegsjef Sidsel Sandelien. Kollektivsatsning Regionvegsjefen er glad for at kollektivsatsningen i hovedstadsregionen over vegbudsjettet foreslås økt til 510 millioner kroner neste år. 330 millioner kroner går til Oslo, hvor den viktigste oppgaven er å videreføre T-baneringen. Siste del, Storo Carl Berners plass, åpnes for trafikk i 2006. Andre tiltak er forbedret fremkommelighet for buss og trikk. - Systemer som gir kollektivtrafikken prioritet i lyskryss og sanntidsinformasjon om rutetider er viktige for at folk skal reise kollektivt, sier Sandelien. Trafikksikkerhet Omlag 215 millioner kroner skal brukes til en rekke spesielle trafikksikkerhetstiltak, for eksempel ombygging av ulykkesutsatte vegkryss, vegbelysning mv. Eksempel på en slik ombygging i 2005 er Holmenkrysset på E18. I hele landet vil automatisk trafikkovervåking øke. I Oppland, Hedmark, Akershus, Oslo og Østfold vil det neste år bli satt opp i alt 25 30 nye fotobokser. Demonstrasjonsprosjektet for nullvisjonen, Trafikksikkerhet i Lillehammer med nullvisjon i sikte, skal videreføres. Viktige tiltak er et opplevelsessenter for trafikksikkerhet som åpnes neste år og et forsøksprosjekt hvor automatisk trafikkovervåking (ATK) benyttes til gjennomsnittsmålinger av fart. I 2005 bevilges det midler til 16 gang- og sykkelvegprosjekter i regionen. Til sammen får vi økt lengden på gang- og sykkelvegene med 11,5 km. Ikke rom Selv om statsbudsjettet 2005 åpner for nye store veginvesteringer, er det dessverre ikke blitt rom for midler til utbedringen av riksveg 3 gjennom Østerdalen. Omleggingen av riksveg 15 ved Vågåmo er heller ikke kommet inn på budsjettet og skyves ut på ubestemt tid. Positivt signaler om E6 nordover Regjeringen gir positive signaler om E6 fra Gardermoen, nordover til Lillehammer. Gardermoen-Lillehammer er en viktig stamvegstrekning hvor all videre utbygging skal ta høyde for firefelts standard.