Satsing på persontog

Regjeringen foreslår i alt 5,8 millioner kroner til jernbaneformål. Dette er en økning på vel 155 millioner kroner, eller 2,5 prosent, når en tar hensyn til regjeringens forslag om at infrastrukturen for jernbanen fra og med neste år skal omfattes av merverdiavgiftssystemet, med full sats.

Forslaget om endringer i dette avgiftssystemet fører også til at jernbaneinvesteringene i større grad vil bli behandlet på linje med veginvesteringer. - Bevilgningene til jernbaneformål er særlig rettet mot satsing på persontog i områder med stort trafikkgrunnlag, slik som nærtrafikken rundt de store byene og Intercity-trafikken på strekningene Skien Oslo, Lillehammer Oslo og Halden Oslo. For å få til nytenkning og for å få mer ut av ressursene innen jernbanen, er det dessuten nødvendig med bruk av mer konkurranseutsetting, sier samferdselsminister Torild Skogsholm. Nær 4,3 milliarder kroner av bevilgningene til jernbaneformål går til Jernbaneverket og skal brukes til utbygging, drift og vedlikehold av linjenettet for jernbanen. Om lag 27 millioner kroner er foreslått til drift av Statens jernbanetilsyn. Bevilgningene til jernbaneformål omfatter dessuten vel 1,5 milliarder kroner til statlig kjøp av persontransporttjenester med tog. Dette er en økning med 6,1 prosent, sammenliknet med 2004. Budsjettforslaget innebærer at driften av nattog på Bergensbanen og Dovrebanen blir omfattet av ordningen med statlig kjøp av persontransporttjenester, mens driften av nattog på Sørlandsbanen og Nordlandsbanen allerede er omfattet av denne ordningen. Departementet legger til grunn at det fortsatt skal gå nattog på disse strekningene. Det er dessuten lagt opp til enkelte forbedringer i tilbudet på strekningen Oslo Lillehammer og på Jærbanen, det vil si på strekninger med stor trafikk. Konkurransetilsynet har gitt uttrykk for at ordningen med tilskudd til lengre reiser som gjelder NSB, Nord-Norge Bussen og Hurtigruta er konkurransevridende. Konkurransetilsynet stiller seg kritisk til denne ordningen. Samferdselsdepartementet foreslår at tilskuddsordningen avvikles. Ved bortfall av tilskuddsordningen ventes det at disse selskapene fortsatt vil tilby rabattordninger som er attraktive også for studenter. Innenfor Jernbaneverkets investeringsbudsjett har regjeringen satt av 760 millioner kroner til å gjøre ferdig arbeidet med nytt dobbeltspor Sandvika Asker, som dermed blir klar til å ta trafikk neste år. Utbygging av GSM-R-togradio og fjernstyring av Nordlandsbanen på strekningen Mosjøen Bodø er ellers blant prosjektene som blir prioritert. Det foreslås også at arbeidet med bygging av ny godsterminal på Ganddal i Rogaland skal startes i 2005. I tillegg er det ført opp midler til planlegging, prosjektering og kjøp av grunn for blant annet dobbeltsporutbygging Sandnes Stavanger, Lysaker stasjon, nytt dobbeltspor Lysaker Sandvika, utbygging til to spor mellom Bergen stasjon og Fløen og modernisering av godsterminalen på Alnabru i Oslo. Vel 2,7 milliarder kroner er foreslått til Jernbaneverkets oppgaver når det gjelder drift og vedlikehold. Dette er en økning med 7,7 prosent når en tar hensyn til forslaget om omlegging av merverdiavgiftssystemet for jernbanen. Denne økningen gjør det mulig å legge enda bedre til rette for driftssikre toglinjer og dermed bedre regularitet og økt pålitelighet i togtrafikken, sier samferdselsminister Torild Skogsholm.