13,1 milliarder kroner til vei

Regjeringen foreslår å bevilge i alt 13,1 milliarder kroner til vegformål over statsbudsjettet for 2005. Dette er en økning med 1,9 prosent, sammenliknet med 2004.

I tillegg til bevilgningene over statsbudsjettet kommer vel 3 milliarder kroner som bompengeselskapene vil stille til disposisjon for utbygging av riksvegnettet, medregnet midler til tiltak for kollektivtrafikken. Av den foreslåtte bevilgningen til vegformål er nær 6 milliarder kroner satt av til trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger. Dette er en økning på vel 133 millioner kroner, sammenliknet med 2004. Til riksveginvesteringer, medregnet rassikring, er det foreslått å bevilge nær 4,8 milliarder kroner. Om lag 1,2 milliarder kroner er foreslått til statlig kjøp av riksvegferjetjenester. I forslaget til vegbudsjett er det lagt opp til å bruke til sammen 660 millioner kroner til særskilte tiltak for kollektivtransporten, fordelt med både bompengemidler og midler over statsbudsjettet. Det er lagt særlig vekt på utbygging av T-banen i Oslo og økte bevilgninger til tiltak som gjør det lettere å komme fram på vegene for trikk og buss. Slike tiltak fører til kortere reisetid og er med på å styrke kollektivtransportens konkurranseevne. - Det er viktig å gjøre trafikken tryggere på hele vegnettet. Regjeringen foreslår derfor å bruke nær en halv milliard kroner til rassikring i distriktene, samtidig som vi viderefører den sterke satsingen på bruk av vegmidler til tiltak som styrker trygg og miljøvennlig kollektivtransport i storbyene. Med det høye investeringsbudsjettet som er foreslått for neste år blir det også rom for å sette i gang anlegg på i alt ti større nye prosjekter på riksvegnettet. Mange av disse prosjektene fjerner flaskehalser som i dag hindrer framkommeligheten for næringslivets transporter. For utbygging, drift og vedlikehold av vegnettet har regjeringen ellers i særlig grad prioritert tiltak som fører til økt trafikksikkerhet, sier samferdselsminister Torild Skogsholm. Innenfor investeringsmidlene skal det brukes 310 millioner kroner til bygging av gang- og sykkelveger, medregnet bompengemidler. I tillegg kommer bygging av gang- og sykkelveger som inngår i helt nye vegprosjekter innenfor de ordinære riksvegbevilgningene.