Regionhovedsteder utpekt

Det har vært knyttet stor spenning til plassering av de nye regionvegkontorene i Statens vegvesen. Vegdirektoratet sendte i dag sitt forslag om regionhovedsteder for den nye organisasjonsmodellen til Samferdselsdepartementet. De nye hovedstedene i de fem regionene blir Oslo, Skien, Bergen, Trondheim og Tromsø, dersom vegdirektøren får det som han vil.

- Jeg har lagt størst vekt på at regionhovedstedene må være naturlige kommunikasjonssentra internt i regionen og i forhold til hovedstaden, sier vegdirektør Olav Søfteland. Dersom alt går som planlagt håper Søfteland på endelig vedtak i løpet av februar. Da vil også de nye regionvegsjefene ansettes. Fem regioner Fra 1. januar 2003 skal den nye organisasjonsmodellen til Statens vegvesen være klar. Den nye modellen deler forvaltningsdelen av Vegvesenet, produksjonsdelen skal som kjent skilles ut i et eget AS, i fem regioner; * Region Øst består av Oppland, Hedmark, Oslo, Akershus og Østfold, med hovedkontor i Oslo. * Region Sør består av Buskerud, Telemark, Vestfold, Aust-Agder og Vest-Agder, med hovedkontor i Skien. * Region vest består av Sogn og Fjordane, Hordaland og Rogaland, med hovedkontor i Bergen. * Region Midt består av Nord-Trøndelag, Sør-Trøndelag og Møre og Romsdal, med hovedkontor i Trondheim. * Region Nord består av Finnmark, Troms og Nordland, med hovedkontor i Tromsø. - Ved siden av kommunikasjonen internt i regionen og mot hovedstaden, har vi også lagt vekt på mulighetene for rekruttering av kvalifisert arbeidskraft i fremtiden. Dessuten er det av økonomiske hensyn mest rasjonelt å legge hovedkontorene til steder hvor vi i dag har vegkontor fra før, utdyper Søfteland. I tillegg til de fem regionvegkontorene vil det opprettes distrikter innen regionene. Hvert distrikt vil ha et distriktskontor, som skal hete vegkontor. Disse vil likevel få en noen annen funksjon en dagens vegkontor. Det skal opprettes totalt 30 distrikter. Samlet skal denne omorganiseringen av forvaltningsdelen gi en gevinst på 500 millioner kroner per år, etter at den er kommet helt på plass. Det skal også bli en bemanningsreduksjon fra 5000 til 4000 ansatte. Dette skal i utgangspunktet skje uten oppsigelser. Omfattende flytting internt må likevel til.