Bertel O. Steen Tønsberg

Bertel O. Steen Tønsberg

Sted: Tønsberg

Prosjekttype: Nybygg / rehabilitering bilanlegg

Bruttoareal: 10.100 kvm
(derav 4.900 nybygg)

Byggherre:
Bertel O. Steen Eiendom AS

Totalentreprenør:
Norske Stålbygg AS

Kontraktssum eks mva:
50 millioner kroner

Arkitekt: Link Arkitektur AS

Rådgivere: RIB og RIBR: Hjertnes Byggrådgivning - RIE: Moer Elektro
- RIV og utførende: NVS - RIG: Multiconsult

Underentreprenører og leverandører:
Stålkonstruksjoner: AK Mekaniske
- Grunn- og utomhusarbeide: Trafikk og Anlegg - Spunt- og pelearbeider: Seierstad Pelemaskiner - Hulldekker: LOE Betongelementer - Takplater, veggelementer og kassetter (Peugeot): Ruukki - Himling, systemvegger og foldevegg: Bygginnredning - Gulvstøp: Thunberg - Fasadeplater: Cembrit - Lås og beslag: Møller Undall - Taktekking: Byggpartner - Heis: TKS Heis - Gjerde: Lauritzen Gjerdefabrikk - Vinduer, alu.felt og glassfasader: Profax - Ståltrapp 1: Stokke Stål - Trapp 2 og glassrekkverk: Safe Exit - Porter: Norport - Solskjerming: Umbra Produkter - Ventilasjon: Steens Klimaservice - Løftebord: Translift Europa

Med Bertel O. Steen Eiendom som kunde overleverer nå Norske Stålbygg et utvidet og rehabilitert bilanlegg tilpasset større bilomsetning og mer moderne verksteddrift.

Også Tønsberg har sin bilby – et industriområde på Kilen som stadig flere forhandlere og verksteder etablerer seg på. En av de som imidlertid har holdt til der lengst er Peugeot- og Mercedes Benzforhandler Bertel O. Steen (BOS).

– Det eksisterende anlegget var fra 1978, og tilfredstilte verken dagens eller fremtidens krav. Heller ikke merkefabrikkenes standarder. Men det alene var ikke nok til å gjøre den investeringen. Vi hadde 3.500 kvm flate, det var for lite, nå har vi 6.500 kvm, sier adm. dir. i Bertel O. Steen Tønsberg, Tore Skodvin.

– Tomta besto av noe eldre bygningsmasse og store utearealer forbeholdt parkering for ansatte og kunder. Det var laget en god og detaljert beskrivelse på hva som skulle rives, bygges nytt eller pusses opp. I beskrivelsen var det også en miljøsaneringsrapport og en beskrivelse fra georådgiver Multiconsult. Hele området her er etablert på en tidligere søppelfylling som ligger 1-2 meter under bakkenivå. Det var avgjørende at vi måtte begrense denne eksponeringen, og ikke grave ut og fjerne for mye av de forurensede massene, forklarer prosjektleder for Norske Stålbygg, Hans Petter Dalen.

De dårlige grunnforholdene krevde friksjonspeler på ca. 40 meters lengde, med peler og prefabrikkerte elementer mot grunn og stålbygg over. Bæringen består av stålsøyler, med hulldekker som etasjeskillere.

– Utfordringen var at BOS skulle ha full drift på hele anlegget i hele anleggsperioden. Hensynet til virksomheten gjorde at det var nødvendig å utføre prosjektet i fire byggetrinn, der vi sammen med byggherre la ned store ressurser i planlegging av fremdriften vår. Kabalen måtte gå opp slik at det ble avklart hvem som kunne disponere hvilke arealer til enhver tid. Fleksibilitet var et stikkord for alle parter, sier Dalen.

Store omrokkeringer
De fire byggetrinnene foregikk suksessivt, men med minimale muligheter for innbyrdes overlapping. En karosserihall og delelager i et nytt bygg sto ferdig i juli i fjor. Dit flyttet personbilverkstedet inn, mens byggingen av et nytt personbilverksted ble igangsatt. I mellomtiden ble det bygget ny salgshall og administrasjonsdel mot sørvest. Deretter ble alt reversert. Det fjerde byggetrinnet pågår nå, med ombygging av det gamle karosseriverkstedet til en ny lakkavdeling, bilpleie og dekkhotell.

– Bortsett fra delelageret som er flyttet kun en gang, er alt annet flyttet frem og tilbake. Når man skal jobbe inne i et bygg der vi skal ha full drift, så må det bli noen interessekonflikter. Men det var vi forberedt på. Det var lagt opp til midlertidige løsninger, delvis med toaletter, kontorer og spiserom i brakkerigger som dekket forskjellige deler av våre behov. Men alt i alt har dette gått svært bra, mye takket være Norske Stålbyggs fleksibilitet, sier Skodvin.

Designkrav
Arkitekter for anlegget i Tønsberg er Link Arkitektur, som har tegnet flere bilanlegg for BOS tidligere. I bunnen ligger detaljangitte designkriterier fra både Peugeot og Mercedes Benz. Utfordringen kan være å tilpasse konseptet i arealer som ikke er helt nye, selv om alt for et utrent øye fremstår som fullstendig nytt. Gjenkjennende elementer er Peugeots blå farge, og søyler, utkraging og glassfasader i Mercedes Benzdelen.

– Det blir gjenkjennelig når det er visse normer man skal følge, men det er jo også meningen. Man har en viss frihet i arkitektoniske detaljer, selv om det er faste rammer vi må forholde oss til, sier Heidi Carlsson i Link Arkitektur. Føringene ligger i valg av materialer, fasadefarger og utforming, og detaljer i interiør og farger.

Anlegget har også fått nye elektriske installasjoner (nå med 400 volt), og delvis nye ventilasjonsanlegg. Det er forberedt for fremtidig fjernvarme, dessuten er en ny oljeutskiller montert.

Alternativ bruk
– Vi har tenkt litt rundt på hvordan vi skal kunne benytte – og utnytte – dette flotte anlegget. På mesaninen har vi Bertels Cafe, et fullt utrustet storhusholdningskjøkken. Det er jo skreddersydd til alle former for kundepleie. Kongstanken er å kunne arrangere konserter eller kunstutstillinger i disse lyse arealene. Det er så langt det har latt seg gjøre, lagt vel til rette for disse planene, medgir Skodvin.

– BOS her i Tønsberg har vært en viktig jobb for oss, det var en relativt stor jobb da finanskrisen var på det tøffeste. Det var interessant med et prosjekt som inneholder både rehabilitering og nybygg, og som vi sammen med byggherre har kunnet være med på å utvikle underveis. Akkurat slike prosjekter er midt i smørøyet; vi har mange prosjekter på referanselista der vi har bygget om eldre bygningsmasse til moderne lokaler, sier daglig leder i Norske Stålbygg, Lars N. Hjertås.

Norske Stålbygg, som ble stiftet i 1968, er et selskap eid 100 prosent av Veidekke. Selv om de er etablert i Vestfold, er byggevirksomheten spredd over store deler av landet. Veidekkes konsept med Involverende Planlegging har vært tatt i bruk her også.

– Det har vært en god fremdrift hele veien i alle fire byggetrinn, og vi har fått Involverende Planlegging til å fungere sammen med alle leverandører og underentreprenører, slik at alle har hatt oversikt tidlig over hvor det skal settes inn mannskapsressurser og gjøres en innsats i de enkelte byggetrinn. Sammen med HMS – utfordringene, som vi har løst på en forsvarlig måte, er dette en medvirkende årsak til at prosjektet har blitt så bra, avslutter Hjertås.

Tekst og foto: Trond Joelson


Flere prosjekter