Høyre vil ha lavere skatter og bedre veier

Høyres landsmøte vil ikke uventet fjerne formuesskatten og arveavgiften. Samtidig vil partiet jekke opp bevilgningene til samferdsel betydelig.

 

I en omhyggelig formulert resolusjonstekst som komprimerer et titall sterkt ambisiøse fylkesforslag heter det at Norge trenger en grunnleggende systemendring i samferdselspolitikken, særlig når det gjelder vei og jernbane.

– En betydelig økning i bevilgningene til samferdsel er helt nødvendig, men ikke tilstrekkelig for å rette opp forfall og møte utbyggingsbehov, heter det.

Ruske opp

Landsmøtet vil ruske opp i hele den etablerte måten å planlegge, prosjektere og finansiere bygging av vei og bane på.

– Det trengs en ny selskapsorganisering i Jernbaneverket og Statens vegvesen. Flere trinn i planprosessen bør forenkles og drives parallelt for å spare tid. Store investeringer må organiseres mer effektivt og fleksibelt for å ta vare på det eksisterende veinettet, sier landsmøtet.

Det slås ettertrykkelig fast at det er staten som må finansiere vedlikeholdsetterslepet på de nye riksveiene etter at fylkene nå er blitt pålagt ansvaret.

OPS

Høyres svar på en mer effektiv veibygging er offentlig-privat samarbeid (OPS).

Partiet vil lansere en kamp mot trafikkdøden, med særlig oppmerksomhet på ulykker forårsaket av veiens tilstand. Utbygging av midtdelere og veier med flere felt må forseres kraftig for å redusere møteulykkene.

Dagens skattepolitikk synes Høyre ikke mye om.

– Formuesskatt tapper bedriftene for betydelige midler og svekker deres evne til innovasjon og utvikling. Skatten setter norske arbeidsplasser i fare, det samme gjør arveavgiften, mener landsmøtet.

Høyres såkalte «Kollektivvisjon mot 2030», de 50 milliardene til storbyene som Høyre-leder Erna Solberg lovet i forrige måned, og som utløste overraskelse og irritasjon i distriktene, ble det kun henvist til i resolusjonens siste setning.