Hareide vil prioritere syklistene i trafikken

Knut Arild Hareide (KrF) vil foreslå for Stortinget å endre trafikkreglene for å bedre sikkerheten for syklister.

Hareide, som er leder i transportkomiteen på Stortinget, mottok torsdag et brev fra Syklistenes Landsforening. De krever endringer i trafikkreglene for å bedre situasjonen for syklistene.

Hareide vil gjerne følge opp saken i Stortinget.

– Dette er gode innspill. Jeg tror det er viktig å gjøre noe med regelverket slik at syklistene blir hensyntatt på en bedre måte, for eksempel ved å endre på vikepliktsreglene, sier Hareide til NTB.

Lovfeste 1,5-meteren
Syklistenes Landsforening foreslår at bilister pålegges å holde en avstand på minst 1,5 meter når de kjører forbi en syklist.

– Mange syklister erfarer at de blir forbikjørt med mindre avstander enn det Statens vegvesen anbefaler. Vi antar at manglende kunnskap blant motoriserte trafikanter er hovedgrunnen til dette, skriver Syklistenes Landsforbund i brevet. De legger til at en regelendring vil gjøre det lettere for politiet å håndheve slike saker.

Foreningen ber videre om at syklister prioriteres i vikepliktsregler for gang- og sykkelvei. I dag hersker det stor usikkerhet om hvilke regler som gjelder, slås det fast.

– Spesielt gjelder det vikepliktsreglene der gang- og sykkelvei krysser vei og avkjørsel. Reglene må endres slik at syklende gis prioritet, heter det i brevet.

I tillegg bør man få inn en ny paragraf i trafikkreglene om særlige plikter overfor syklende. Det bør omfatte 1,5-metersregelen i forbikjøring, at bilister må være særlig aktsomme når de skal svinge til høyre, bilisters vikeplikt på gang- og sykkelvei og at bilister skal unngå stans i sykkelfelt og gang- og sykkelveier.

– Farlig for syklister
Jens Stoltenberg har fått tilsendt et tilsvarende brev fra Syklistenes Landsforening. Nylig uttalte Stoltenberg til NTB at det er vanskelig og farlig å sykle i norske byer.

– Der er jeg helt enig med statsministeren. Det er mange steder farlig og ubekvemt å sykle. Tilretteleggingen er ikke god nok, sier Hareide.

I transportutredningen som nylig ble lagt fram, ble det ansett som realistisk å få sykkelandelen opp til 10-20 prosent. Men tall fra reisevaneundersøkelsen viser at andelen sank fra 5 prosent i 2005 til 4 prosent i 2009.

Hareide mener målet om at minst 10 prosent av reiser skal skje på sykkel, er mulig å få til.

– Det er gode, langsiktige mål. Hvis vi tilrettelegger bedre, vil det være mulig, sier han.