Peab bygger spesiell bru på Furuset

Peabs anleggsavdeling har fått i oppdrag av Statens Vegvesen å bygge om Stubberudmyra bru på E6 mellom Alnabru og Furuset.

I løpet av to hektiske somre skal en veg på stylter bygges om til en bru.

Stubberudmyra bru er navnet på den noe uvanlige konstruksjonen og kontraktssummen er på 52 MNOK.

-Dette er et helt spesielt prosjekt, sier anleggsdirektør Thorbjørn Eng. Bilistene får ingen følelse av å være på en bru når de kjører over den. Klaringen til myra den er oppkalt etter er veldig liten. Men det er likevel en bru. Peab Anlegg har bygd et 20 talls bruer på Østlandet de siste 5-6 årene og dette prosjektet passer godt inn i vår portefølje. Vi ser fram til gjennomføringen av prosjektet i samarbeid med Statens Vegvesen og Norconsult, sier Tor Oskar Rydheim.

Stubberudmyra bru skiller seg fra de fleste andre bruer her i landet. Hele 825 betongpæler bærer overbygningen, som består av rundt 1 500 prefabrikkerte, trekantede skallelementer i betong. Over elementene er det et lag med sand. Oppå sanden er det et lag med pukk som tilsvarer et bærelag på en veg. Øverst er det asfalt.

Brua ble opprinnelig åpnet i 1969 og undersøkelser har avslørt skader på skallelementene. Vegvesenet vil nå utbedre skadene.

-Vi skal fjerne vegen som er bygd opp over elementene, og støpe en mer tradisjonell overbygning. Elementene blir benyttet som forskaling. I likhet med annen forskaling, får de ingen bærende funksjon når den nye overbygningen blir ferdig, sier Thorbjørn Eng.

Stubberudmyra bru er 315 meter lang og nesten 40 meter bred. Årsaken til bredden er at E6 har hele åtte felt på den aktuelle strekningen.

Ombygningen skjer i to etapper der første etappe utføres denne sommeren og siste etappe tas sommeren 2012. Brua må deles på langs slik at halvparten av den kan stenges mens arbeidet pågår. Første periode er nå til sommeren. Prosjekteringen er utført av Norconsult.