Legger Eidangertunnelen i skuffen

Jernbaneverket er i ferd med å legge planene for Eidangertunnelen i skuffen, på tross av politikernes ønske om at planleggingen av den nye traseen skal fortsette, melder Varden.

Utbyggingssjef Ole Kontorp i Jernbaneverket sier at de er i ferd med å trappe ned dette planarbeidet og vil avvikle det helt i løpet av våren. Det siste som skal skje er at Jernbaneverket og Statens vegvesen sammen skal finne den endelige traseen gjennom Vestfold. Deretter vil planleggingen stoppe helt, og detaljplanleggingen som gjenstår for Eidangertunnelen blir utsatt på ubestemt tid. Trosser politikerne Dette er stikk i strid med de ønsker et flertall i samferdselskomiteen ga uttrykk for i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet før jul. I sine merknader til budsjettinnstillingen sa komiteen at planleggingen av Eidangertunnelen skal fortsette, selv om det ikke var øremerket midler på statsbudsjettet. Alle partiene, med unntak av Frp, gikk inn for fortsatt planlegging. SV var imidlertid alene om å foreslå penger. Nå sier Jernbaneverket at det er umulig å oppfylle stortingsflertallets ønske uten at det følger penger med. - Planleggingsarbeid koster, og vi må forholde oss til budsjettene våre, sier Ole Kontorp. Han sier at Jernbaneverket allerede etter forslagene til statsbudsjett fra Stoltenberg-regjeringen og deretter Bondevik-regjeringen i fjor høst forberedte seg på stans i planarbeidet. I oktober i fjor la også Jernbaneverket ned sin utbyggingsavdeling i Drammen. Utsiktene til byggeaktivitet på Vestfoldbanen lå for langt fram. Mangler 10 mill. kr Rundt 10 millioner kroner trenger Jernbaneverket for å få jobben med detaljplanlegging av Eidangertunnelen gjort. Kontorp avviser at Jernbaneverket kan dekke dette over eget budsjett. Han viser til at det på statsbudsjettet mangler 600 millioner kroner for å oppfylle de vedtatte målene for jernbanesatsing i Nasjonal transportplan. Dette går ut over en rekke oppgaver Jernbaneverket skulle tatt fatt på, blant annet fjerning av farlige planoverganger. Når det gjelder Vestfoldbanen er det verken penger til strekningen Barkåker-Tønsberg eller Eidangertunnelen. - Men når stortingspolitikerne sier at planleggingen skal fortsette? - Ja, vi synes det er uheldig å måtte stanse midt i en planprosess. Vi skulle svært gjerne fortsette, men det kan vi ikke, sier Kontorp.