Stasjonsinngang Øst

Stasjonsinngang Øst

Sted: Oslo S mellom Grønland og Bjørvika

Prosjekttype: Gang- og sykkelbru

Kontraktssum, ekskl. mva:
Ca 110 millioner kroner

Lengde: 190 meter

Byggherre: Bjørvika Infrastruktur

Totalentreprenør:
Betonmast Anlegg

Prosjektering: Rambøll

Arkitekt: L2 Arkitekter

Underentreprenører/leverandører: Montering gangbro: NLI Alfred Andersen - Leveranse stål og opphenging gangbane: SIAS - Levering og montering glassrekkverk: Kvams Glass - Betong: Norbetong Asfalt: Terje Hansen - Levering og montering gatevarmeanlegg: NVS

Den meget slanke gang- og sykkelbrua som bukter seg over sporområdet på Oslo S har vært en designmessig og utførelsesmessig utfordring for arkitekt Ivar Lunde, L2, Rambøll Norge og entreprenør Betonmast Anlegg.

– Brubanen måtte være meget slank slik at høyden over kontaktledningene ble så lav som mulig, noe som sikret slake ramper og lavest høyde til perronger. Likeledes måtte brua være byggbare i seksjoner som kunne lanseres over en stor jernbanestasjon i drift. Pilarer kunne bare fundamenteres på definerte punkter grunnet kulverter og rør i grunnen, forklarer arkitekt Ivar Lunde, L2 arkitekter.

Den lys grå metalic fargen tydeliggjør stålets egenfarge og best mulig refleksjon for belysning på nattestid og i den mørke årstiden. Lamper på fagverk og pilarer gir ulikt fargespill til ulike tider fra blått til grønt og rødt.

Åtte lanseringer
– Totalt hadde vi åtte lanseringer over sporområdet. Fire med fagverket og fire med gangbrua. Sporområdet var den store utfordringen. Vi bygget en arbeidsplattform på Bjørvikasiden for å sveise sammen delene og lanserte (skjøv) elementene over. Å få fagverket over fra midlertidig oppheng til permanent oppheng var en annen utfordring. Fagverket henger i åtte kraftige bolter fra fire søyler «sjutall». Lanseringen av gangbanen var relativ enkel i forhold. Akse tre nest lengst sør var vanskeligst å komme til, trangt og for langt ut for kran. Løsningen ble en kran på perrongen. Den måtte tas inn på vogn i sporene om natten. Natt- og helgearbeid har preget anleggsarbeidene, forteller prosjektleder Per Kristian Skjølås i Betonmast Anlegg.

Koordinerte tidsvinduer
Han fortsetter: Jernbaneverket planla tidsvinduer for lanseringshelgene. De åtte lanseringsvinduene var forhåndsavtalt med Bjørvika Infrastruktur, og de holdt vi oss innenfor. Alt etterarbeidet har vi koordinert direkte med Jernbaneverket og litt kortere tid mellom bestilling av tidsvinduene og utførelse for å få strømbrudd. På slutten kunne vi benytte oss av strømutkobling på halve stasjonen om gangen i tre timer hver natt, pga Jernbaneverkets egne arbeider.

Montasjen av glassrekkverket ble utført på dagtid.

– Vi utførte en grundig planlegging, sikker jobb analyser og monteringsforsøk. Jernbaneverket kunne derfor godkjenne vår utførelse med sikring av glasset siden det var flere barrierer mot nedfall på spor i drift. Arbeidet med glasset gikk bra og mye bedre enn det så ut i utgangspunktet. Vi ble forespeilet å måtte drive på nattestid, med to-tre timers brudd pr natt. Da hadde vi nok holdt på med montasjearbeid fram til nå, poengterer han. På østsiden er nesten alle glass-elementene like, på vestsiden er de vinklet og heller både vertikalt og horisontalt.

Til montasjen brukte vi en spesialtruck med vakuum, og sikret glasset i lanseringsbjelken for gangbanen, i tilfelle trucken mistet festet på glasset. Spesialtrucken kunne vri armen i alle retninger, og plasserte glasset i det premonterte stålet med mothold i nedkant for deretter å bli skrudd fast. Alle involverte ble sikret med sele til nevnte lanseringsbjelke. Det klatresikre rekkverket er to meter høyt, som er kravet til bru over jernbane, påpeker Skjølås.

Jording
Hele brua er jordet over sporområdet. Å få fram en 95 kvadratmillimeter kobberledning fra toppløperen og ned til gangbanen har bydd på noen utfordringer. En liten detalj som det ble brukt mye tid på for å få til en god løsning. Hver skjøt skulle i utgangspunktet også fuges. Det viste seg å være umulig, og det ble det brukt beslag i stedet.

Både fagverket og søylene ble produsert, sveiset og malt i den russiske enklaven Kaliningrad og fraktet på båt til Bjørvika. Det ble også en nattoperasjon for å få elementene anbragt på anleggsplassen, sier Skjølås. Nattarbeid hadde sin helt klare fordeler på den meget trafikkerte anleggsplassen.

Barrikade
Asfaltdekket vil få et topplag med Barrikade. Et bindemiddel som også er vanntett avstødd med fin singel 2 - 4 mm el, som gir en ru overflate.

Tekst og foto: Anne-Beth Jensen


Flere prosjekter