Prosjekterer verdens lengste undersjøiske tunnel

Norconsult har blitt tildelt oppdraget med prosjektering og oppfølging for E39 Eiganestunnelen og Rv13 RYFAST i Stavanger av Statens vegvesen Region vest.

– Dette prosjektet er et stort og viktig prosjekt for Rogaland, som også vil oppleve stor trafikkvekst fremover, kommenterer Sigurd Rugsland, divisjonsdirektør for Plan og samferdsel i Norconsult. – Det er også et svært viktig prosjekt for vårt kontor i Stavanger som innehar mye av den kompetanse Norconsult har tilbudt vegvesenet i dette oppdraget. Særdeles spennende er det at verdens lengste undersjøiske vegtunnel også vil inngå i prosjektet. Tunnelprosjekter og fjellanlegg er et av de strategiske satsingsområdene til Norconsult - et område der vi besitter svært solid kompetanse med et utall av tunge prosjektreferanser.

I oppdraget inngår, utover prosjektering av veg, tunnel og konstruksjoner, også blant annet omfattende arbeider knyttet til vann- og avløp, landskap og arkitektur, støy, miljø, HMS, elektro, ventilasjon og luftforurensning. Det vil i oppdraget inngå et eget prosjekt knyttet til tunnelutsmykking, med bl.a. fokus på å skape en positiv kjøreopplevelse i de lange og omfattende tunnelsystemene.

– Tverrfaglighet står sentralt i Norconsult, og dette prosjektet stiller svært store krav til tverrfaglighet i gjennomføring og produkt, fortsetter Rugsland. – Prosjektet vil involvere medarbeidere som jobber ved våre kontorer i Stavanger, Haugesund, Bergen og Sandvika, noe som virkelig vil trekke på Norconsults vide tilstedeværelse sammen med vår faglige bredde og spisskompetanse.

E39 Eiganestunnelen innebærer ny bytunnel i Stavanger fra Motorveien ved Mosvannet til nordre utløp av Byhaugtunnelen og ny veg i dagen fra Byhaugtunnelen og Eiganestunnelen til Smiene.

Prosjektet omfatter 5 km ny 4-felt veg gjennom Stavanger hvorav 3,7 km blir lagt i tunnel. Strekningen vil bidra til en betydelig økning av trafikksikkerhet og fremkommelighet for 35.000 kjøretøy pr. døgn.