Historisk jernbanekontrakt

For første gang har Jernbaneverket inngått en grunnentreprisekontrakt med et utenlandsk selskap.

Jernbaneverket har skrevet kontrakt med islandsk/sveitsiske IAV/Marti på grunnarbeider i Vestfold. De vant kampen om Snekkerstadentreprisen på dobbeltsporprosjektet mellom Holm og Nykirke. Dette er første gang Jernbaneverket inngår en grunnentreprise med et utenlandsk selskap.

Ved kontraktssigneringen onsdag understreket utbyggingsdirektør Harald Nikolaisen i Jernbaneverket at IAV/Marti ikke var valgt fordi selskapet er utenlandsk, men leverte det beste tilbudet til Jernbaneverket.

Jernbaneverket ønsker imidlertid at det norske entreprenørmarkedet blir tilført kapasitet og kompetanse. Det øker konkurransen, noe som er bra for Jernbaneverket. Dessuten er det viktig at markedet har kapasitet til å håndtere en økende aktivitet i utbyggingen av ny jernbane i Norge, skriver Jernbaneverket i en melding.

Kontrakten på Snekkerstadentreprisen omfatter bygging av 300 meter dobbeltspor i dagen, to kilometer fjelltunnel med et 320 meter langt tverrslag og en 400 meter rømningstunnel. Kontrakten har en verdi på 414 millioner kroner.

IAV og Marti har samarbeidet om flere utbygginger, og for vel ett år siden kjøpte Marti Contractors Ltd halvparten av det islandske selskapet.

Marti har rundt 5000 ansatte og er engasjert i en rekke europeiske land, ikke minst med tunnelbygging. Selskapet eier og driver fem store tunnelboremaskiner. IAV har 340 ansatte og er ett av de to største bygg- og anleggsselskapene på Island.