Anleggsstart for fjerning siste planovergang på E6

Siste helg i september starter arbeidene med å erstatte den siste planovergangen på E6 med undergang under Nordlandsbanen ved Røra i Nord-Trøndelag.

Ved Røra krysser E6 Nordlandsbanen i plan og det er første ledd i å bygge planfri kryssing på stedet som gjennomføres denne helgen. Det skal skal bygges en 110 meter lang betongbru for jernbanen i dagens trase. E6 skal så krysse under jernbanens nye bru. For å få bygget brua må jernbanen legges i en sløyfe forbi anleggsstedet. Også E6 må midlertidig legges om med tilhørende planovergang. Overgangen blir flyttet nordover inntil anleggsarbeidet er ferdig. Det er Jerbaneverket Drift som skal stå for de jernbanetekniske arbeidene, og oppdragsgiver er Statens vegvesen, skriver Jernbaneverket på sine nettsider. I juni - juli neste år skal brua stå ferdig og sporet skal legges tilbake. Da er også den siste planovergangen for E6 historie. På Steinkjer skal det bygges en nesten 200 meter lang kulvert under både hoved- og sidespor i sørendenden av stasjonsområdet. Også her skal jernbanesporene legges i en midlertidig sløyfe mens kulverten bygges.