E6 Øyer - Tretten blir trafikksikker

Vegstrekningen i Gudbrandsdalen har vært et hett tema for både politikere og mediene de siste dagene. Flere etterlyser større sikkerhet. - Dette er et trafikksikkerhetsprosjekt. Vegen blir sikker, sier direktør Lars Aksnes til vegvesen.no.

Den omstridte parsellen av E6 bygges som tofelts veg med midtrekkverk fra Øyer og nordover. Den 4 km lange Skarsmotunnelen på Tretten får ett løp med midtfelt og flere andre trafikksikkerhetstiltak som videoovervåkning og automatisk trafikkontroll. Tunnelen får også en meter ekstra bredde for å gjøre plass til midtfelt.

Ville ikke vente

- Hele prosjektet er et trafikksikkerhetsprosjekt, satt i gang for å fjerne en ulykkesutsatt strekning. Vi vurderte det som viktig å komme raskt i gang med byggingen av tunnel. Skulle vi satset på toløpstunnel, ville vi ikke ha kommet så raskt i gang, sier direktør Lars Aksnes i styringsstaben i Vegdirektoratet. Prosjektet er første etappe på utbyggingen av E6 nordover fra Lillehammer.

- Prosjektet ble lagt fram og godkjent av et enstemmig Storting våren 2009. Slik tunnelen bygges i dag vil den skape tryggere trafikkforhold på strekningen. Ulykkesstatistikken viser også at det er tryggere å kjøre i ettløpstunnel enn å kjøre på veg i dagslys, sier Aksnes.

Trafikkgrunnlaget avgjør

Kritikken har først og fremst rammet planene om ett løp i tunnelen. – Det er den gjennomsnittlige trafikken pr døgn som avgjør hvor mange kjørefelt vi bygger. Den beregnede trafikken på E6 blir ved åpning 6 700 biler i døgnet. Årsaken er at trafikken reduseres noe etter bompengeinnkreving. Disse tallene tilsier at vi bygger ett løp i tunnelen, sier Aksnes. Han understreker at planene for det andre tunnelløpet er vedtatt, og vil bli bygget når trafikken øker til 8 000 biler i døgnet.

-Strekningen og tunnelen ble foreslått i henhold til de kriterier vi har for denne type veger. Det er bra med fokus på midtdeler og toløpstunneler ute i samfunnet. Foreløpig er det litt tidlig å si noe sikkert om hvilke konsekvenser diskusjonene får for dagens kriterier, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Strengere i Norge enn i EU

I EU-landene er retningslinjene for tunnel med ett løp med rømningsveg ved trafikk på over 4 000 biler i døgnet. Toløpstunneler blir bygget når trafikkmengden passerer 20 000 biler pr. døgn. Norge har fått dispensasjon fra EU-reglementet fordi vi praktiserer strengere og mer trafikksikre krav til våre tunneler. I Norge bygges toløps tunnel ved 8 000 biler i døgnet.