Bygg Reis Deg en sprek 50-åring

I år er det nøyaktig femti år siden den første Bygg Reis Deg gikk av stabelen. Det var derfor all grunn til å markere begivenheten i begynnelsen av september, og til å sparke i gang forberedelsene til den kommende messen i 2005.

- Hvilke tanker gjør du deg rundt jubileet adm. direktør Halvard Gavelstad i Bygg Reis Deg . - Vi er naturligvis stolte over å representere femti års kontinuerlig messevirksomhet for det byggende Norge. Løselig anslått betyr det at ca en og en halv million fagfolk og byggeinteresserte nordmenn har hentet nyttige opplysninger opp gjennom årene. - Vi vet at flere andre messer har lagt ned virksomheten, det er nok å nevne Byggeri for milliarder i København. Hva skiller den norske byggevaremessen fra den danske? - Her finnes sikkert flere årsaker, men jeg vil primært peke på at vi har aktive eiere med god forankring i markedet. Like viktig er det at vi gjennom årene har hatt en dyktig og interessert stab av medarbeidere i et nært samspill med Norges Varemesse. - Hvordan ser du på utsiktene for neste års messe? - For det første kan vi glede oss over at markedsundersøkelser fra forrige messe viser at vi har en sentral plass både hos fagbesøkende og publikum. Med våre gode erfaringer fra første arrangement i de nye omgivelsene på Lillestrøm satser vi derfor mot å videreutvikle vår posisjon som unik markedsarena og møteplass i byggenæringen. - Hva blir hovedfokus på neste messe? - Bygg Reis Deg 2005 har valgt kunnskap og inspirasjon som kjerneverdier disse danner grunnlaget for en enda bredere satsing enn tidligere mot både fagbesøkende og publikum. Vi skal i sterkere grad nå hele verdikjeden; både industri og handel som har utgjort tyngdepunktet, men også entreprenører, rådgivere, arkitekter, byggherrer, eiendomsbesittere og andre tjenesteleverandører til næringen. - Hvilke faglige temaer vil bli vektlagt? - Vi skal ha fokus på ulike faglige temaer og løsninger knyttet til blant annet tre, betong og andre bygningsmaterialer. Presentasjon av materialer og utstyr rettet mot temaer innen bolig, hytte, energi og miljø vil være sentralt. Videre satser vi på et knallgodt seminarprogram som skal forsterke vår faglige posisjon. Våre besøkende skal også få faglig påfyll knyttet til IT-verktøy, løsninger og byggeprosess på egne rådgivertorg. - Hvor kommer så inspirasjon inn i bildet? - Vi arbeider spesielt med utvikling av temaer innen inspirasjon blant annet knyttet til interiør. Vi planlegger målrettede seminarer og markedsføring rettet mot kvinner, for å øke besøket lørdag og søndag. Videre vil vi etablere en nyhetspris og inspirasjonspris i tillegg til Beste stand for å motivere til økt fokus på kompetanse og service, avslutter Gavelstad.