Telehiv på nye veier er fullstendig uholdbart

– Telehiv på nye veier er uholdbart, mener samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp). I den muntlige spørretimen i Stortinget måtte hun svare på hvorfor en ny veistrekning på E18 i Østfold langt på vei er ødelagt av telehiv.

Kleppa forsvarte regjeringens veipolitikk, men la seg flat når det gjelder telehivet som har gjort store skader på E18 i Indre Østfold etter bare en vinter.

– Telehivet som er avdekket på E18 er fullstendig uakseptabelt, gjentok Kleppa flere ganger.

– Derfor har Statens vegvesen satt ned en ekspertgruppe som skal finne ut hva som har skjedd med veien. Jeg får snart overlevert en rapport om hva som må gjøres, fortsatte hun.

Hardkjøret mot statsråden og elendighetsbeskrivelsen av norske veier og norsk veipolitikk, ble anført av Bård Hoksrud (Frp) og Øyvind Halleraker (H) som hevdet at regjeringens politikk har sviktet.

– Vi må bygge veier som tåler tidens tann. Innser statsråden at regjeringen må bygge veier for fremtiden som faktisk tåler å bli brukt, spurte Hoksrud.

Forsvarte politikken
Kleppa forsvarte regjeringens politikk med velkjente argumenter: Aldri før er det blitt brukt så mye penger på bygging og vedlikehold som nå.

– Den beste måten å få bedre veier på er å øke bevilgningene og det har vi gjort, sa statsråden, som innrømmet at etterslepet på vedlikehold er stort.

– Men det er ikke dagens regjering som er årsak til forfallet. Det er det tidligere regjeringer som må ta ansvaret for fordi de med Høyres helhjertede støtte ikke bevilget nok penger. Hver måned blir det bedre, sa Kleppa.

Høyre og Frp svarte med å si at det er på tide at regjeringen tar ansvaret for sin politikk etter seks år med makten fremfor å skylde på andre.

Øyer-tunnelen
Et annet veiprosjekt som kom opp i spørretimen var vedtaket om å bygge tunnel med bare ett løp i hver retning på E 6 i Øyer i Gudbrandsdalen når det er firefeltsvei på hver side av tunnelen.

Hoksrud hevdet at tunnelen ikke vil innfri sikkerhetskravene når trafikken passerer 8.000 biler i døgnet. I dag er trafikken 7.500 biler. I Aftenposten har Arne Sortevik (Frp) karakterisert vedtaket som «molbopolitikk».

Onsdag fikk han høre av Kleppa at Frp våren 2009 støttet den politikken han selv kalte for molbopolitikk.

– Frp sa nei til bompenger på strekningen, men ikke at vi skulle bygge ett løp i første omgang, svarte samferdselsministeren.

Kleppa sa at byggingen av en tunnel med ett løp ble gjort for å komme raskere i gang på et ulykkesbelastet strekning. Når trafikken vokser, er planen å utvide tunnelen med ett løp til i hver retning.