Trege planprosesser tatt opp i spørretimen

I onsdagens muntlige spørretime viste KrFs Knut Arild Hareide til BNLs dokumentasjon, som viser at planprosessen i større veiprosjekter i gjennomsnitt tar ni år.

– BNL satte dette på dagsorden på Byggedagene, og det er positivt at det følges opp på Stortinget, sier Audun Lågøyr i BNL.

Knut Arild Hareide, som leder i transport og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, ønsker å vite hva samferdselsminister Magnhild M Kleppa vil gjøre med dette.

- Det er alt det som skal planlegges som tar tid, svarte Kleppa og viste til kommunenes behov som må planlegges, trasevalg, kostnadsbildet og sterke lokale interesser som blir berørt.

Knut Arild Hareide kommenterer svaret fra Kleppa på følgende måte til Byggeindustrien

- Jeg opplever at hun ser problemet, men at hun ikke vil gripe fatt i det eller at hun har noen konkrete tiltak for å korte ned planprosessene.

BNLs Audun Lågøyr hørte svaret fra Kleppa og synes det er passivt:

- Jeg er skuffet over at Kleppa er så passiv med tanke på at planprosessene tar så lang tid. Det er bemerkelsesverdig når vi samtidig får høre at Veisjef Terje Moe Gustavsen er bekymret for at det ikke er samlet nok plankapasitet i Norge, sier han.

- Det kan ikke være slik at gode og demokratiske planprosesser tar ni år. Dette må kunne gjøres på under halvparten av den tiden det tar i dag. Samtidig som hensyn til samfunnets overordnede behov, demokrati, miljø og rettssikkerhet ivaretas, sier Lågøyr.

- Den sittende regjering har gjort mye positivt, men det trengs en helt annen tilnærming til hvordan vi planlegger, prosjekterer, bygger og drifter veiene fra hele det politiske miljø, kommenterer Lågøyr.

Han sier at samferdselsministeren i første omgang må få fart på veibyggingen og her har BNL tre konkrete utfordringer for å få fast på planprosessen;

1) Økt bruk av statlig plan på stamveier / jernbane

2) Forutsigbar strategi for kjøp av kapasitet og kompetanse innen plan og prosjektering

3) Flere strekninger må prosjektfinansieres