Tenker vi for smått?

Er de offisielle trafikkprognosene som legges til grunn for all utbygging av vei og bane en hemsko for en fornuftig utbygging i samferdselssektoren? Gang på gang ser vi at prognosene som ligger i myndighetenes og politikernes dokumenter blir sprengt – og det ettertrykkelig når prosjektet er ferdigstilt. I tillegg har man satt en magisk grense på en årsdøgntrafikk (ÅDT) på 8 000. Har man mindre trafikk kan man bygge til en langt lavere standard enn om trafikken er over 8 000 biler. Forstå det den som kan.

 

Aftenposten kjører nå en offensiv journalistikk om samferdselssaker. Tirsdag skriver avisen om den nye tunnelen som bygges på E6 ved Øyer. Den bygges i ett løp uten midtdeler. I fjor kjørte 7 200 biler daglig for dette stedet. Når trafikken passerer 8 000 biler, vil tunnelen bryte sikkerhetskravene. Byggingen av Øyertunnelen har vært en omstridt sak internt i Statens vegvesen. Både før og etter den 3,9 kilometer lange tunnelen bygges det nå ny vei hvor kjørefeltene er delt av midtdeler for å hindre møteulykker, skriver Aftenposten. Kjørefeltene i tunnelen blir adskilt med såkalt rumlefelt.

Vi tror at trafikkutviklingen opp Gudbrandsdalen vil øke sterkt den dagen det er en skikkelig gjennomfartsåre langs den livsviktige E6.

Men skal vi finne løsninger både på E6 og andre viktige veier, må det være noen i Finansdepartementet som ser lyset – eller skal vi heller si - vil se lyset.

Onsdag åpner Norsk Forening For Fjellsprengningsteknikk Tunneldagene på Lillehammer. Byggeindustrien er til stede og kommer med reportasjer. Nå står tunnelprosjektene i kø, men det er da viktig at de bygges på en trygg og god måte – og at de tilfredsstiller nye krav og at de tåler trafikk ut over de magiske 8 000 ÅDT. Også i Jernbaneverket planlegges det mange nye tunneler.

Byggeindustrien jobber nå med å lage en større konferanse om nettopp disse sakene. Noen må skjære gjennom dagens praksis. Vi tåler ikke at nye prosjekter blir et problem straks eller like etter at de er åpnet.

PS

I Aftenposten onsdag blir saken vedrørende tunnelen i Øyer fulgt opp. Der blir statens rolle i denne saken karakterisert som molbopolitikk. Det synes vi er en dekkende beskrivelse. Vi er også enig med byråden i Bergen som raser etter at hovedveien mellom Bergen og Østlandet nettopp var stengt i mer enn ett døgn på grunn av ras. Stoltenberg-regjeringen er helt i uttakt med landets befolkning når det gjelder veiutbygging og sikring av veiene. Nå må det tas et oppgjør med byråkratene i Finansdepartementet.