God vekst for Rambøll

Omsetningen i Rambøll i Norge vokste med 15 prosent i 2010. Resultatet i konsernet økte med 23 prosent til NOK 413 millioner og endte på NOK 183 millioner etter skatt. Veksten fortsetter både i Norge og ute.

I et krevende år for byggebransjen har Rambøll levert en organisk vekst på ni prosent, melder selskapet i en pressemelding.

I tillegg har virksomheten vokst seks prosent basert på oppkjøp. Veksten blir dermed 15 prosent og har vært sterkest på Østlandet og i Nord-Norge.

- Selskapet har i 2010 fått nærmere 150 nye ansatte. Nye medarbeidere utvikler og vitaliserer Rambølls faglige og sosiale miljø og forsterker våre kunderelasjoner slik at veksten kan fortsette, sier administrerende direktør i Norge, Ole-Petter Thunes.

- Vi har opprettholdt en tilfredsstillende lønnsomhet til tross for den sterke veksten. Driftsresultat før goodwillavskriving i Norge var på NOK 77,5 millioner av en brutto omsetning på nærmere NOK 1,2 milliarder. Vår langsiktige ambisjon er imidlertid et enda høyere driftsresultat, sier Thunes.

Sterk resultatforbedring på konsernnivå
Rambøll har hatt en meget sterk resultatforbedring, sammenlignet med de viktigste konkurrentene i Norden. Driftsresultat før goodwillavskrivninger steg med 23 prosent til NOK 413 millioner.

Rambøll konsernets omsetning vokste med 10 prosent til NOK 6,366 millioner (mot NOK 5,775 millioner i 2009). Veksten var omtrent likt fordelt mellom organisk vekst og vekst basert på oppkjøp.

Norge, Russland og Danmark var de geografiske områdene med sterkest vekst. I tillegg ga de globale forretningsområdene energi, olje & gass og IT betydelige bidrag til omsetningsøkningen.

Ordrebok økt til NOK 2,9 milliarder
Ved utgangen av året utgjorde ordreboken NOK 2,9 milliarder mot NOK 2,5 milliarder året før.

Størrelsen på ordreboken er blant annet et resultat av at Rambøll har vunnet flere store prosjekter, særlig innen infrastruktur, utdannings- og kulturbygg og vindkraft.

Rådgivning i internasjonal klasse
- I løpet av 2010 har vi styrket både vår posisjon som Nordens ledende rådgiver og vår internasjonale tilstedeværelse. Dette er avgjørende for at vi skal opprettholde og ytterligere styrke vår posisjon som et globalt rådgiverselskap, sier Thunes.

I 2011 vil Rambøll fokusere på å videreutvikle sin posisjon innen infrastruktur, olje & gass og energi. Konsolidering av hjemmemarkedene i Norden, Storbritannia, India og Midtøsten vil fortsatt være sentralt, i tillegg til å følge utviklingen i nye potensielle markeder.