Noe er grunnleggende galt!

Byggeindustrien har fått flere henvendelser etter de nye oppslagene om at helt nye motorveier er ødelagt av telehiv. Noe er grunnleggende galt når slikt kan skje, er tilbakemeldingen. Mange av dem som har tatt kontakt med oss, er opptatt av å finne årsakene til det som har skjedd – og at man kan finne løsningene.

På lederplass på bygg.no har vi opp tanken om at vi snarest bør arrangere en konferanse hvor hele problematikken om frost i jord igjen blir tatt opp i tillegg spørsmål om hvilke kriterier som skal legges til grunn ved bygging av moderne motorveier. Vi har fått mange positive tilbakemeldinger på dette forslaget, og vi har allerede satt i gang arbeid for å forberede en slik konferanse. Dette vil skje i nær forståelse og i samarbeid med Statens vegvesen, BNL/EBA og RIF. Konferansen blir arrangert tidlig i høst. Vi kommer tilbake til tid og sted.

Vi har også vært i kontakt med Vegdirektøren som er veldig opptatt av at man går i dialog med entreprenørene. Også organisasjonene og bedriftslederne i de store entreprenør- og konsulentselskapene stiller seg positiv til det initiativ som Byggeindustrien nå tar.

De veiene som nå rammes, er bygget på ”vanskelige” leirmasser. Det som man bør finne ut av er hvordan det kan henge sammen at en parsell på den samme veien kan være bra, mens en annen parsell som er bygget på samme underlag, er ødelagt av telehiv. Er det noe med utførelsen som er feil, eller hva? Om forsterkningslag og overbygging er lik er vi sannelig spent på hva årsaken kan være.

Vi vet at mange har reagert på at det er lagt asfalt i perioder med snø og tele. Om det har skjedd i Østfold vet ikke vi, men om slikt forekommer på nye veianlegg burde det ha vært kontrollsystemer både hos entreprenøren og i Statens vegvesen som stanset slikt arbeid.

Det finnes kravspesifikasjoner i regelverket i Håndboken 018, men det må være vanskelig å oppfylle kravene dersom andre forhold som tele gjør det umulig å oppfylle kravene, hevder en bransjemann overfor Byggeindustrien.

Mange spørsmål 

Av spørsmål vi har fått fra entreprenører i denne saken kan vi nevne følgende problemstillinger:

• Er vi som entreprenører nøyaktige nok når vi avretter de respektive lag i under- og overbygningen?

• Er vi erfarne nok til å vurdere de forhold som til enhver tid oppstår?

• Er vi flinke nok til selv å registre forhold som byggherren bør gjøres oppmerksom på for derigjennom å treffe nødvendige tiltak?

Overfor Byggeindustrien hevdes det at 018 er en meget god håndbok. Men en erfaren entreprenør i samarbeid med en erfaren byggeledelse vil bestandig oppdage forhold i veiprosjektet som krever spesielle tiltak. Et hovedprinsipp er å oppdage og løse ”drenerings- feller”. ( Her ligger mye av årsaken til telehiv).

Det er også viktig å diskutere om man må endre lagtykkelse i underbygningen basert på vurdering av lokale forhold. Her kommer erfaringen inn.

Statens veivesen har ett system hvor de 3 – 4 ganger i året evaluerer entreprenøren i alle sine prosjekter. Mange mener at denne evalueringen (som resulterer i poeng avhengig av den kvalitet / samarbeidsevne / erfaring osv som entreprenøren utviser) burde resultere i noe.

Scorer man bra (sluttresultatet av det ferdigstilte prosjektetmål må også evalueres) så bør dette gi entreprenøren en fordel ved neste tildeling av jobb. Andre offentlige byggherre som f eks Avinor / Jernbaneverket osv, tildeler entrepriser basert på en totalvurdering hvor pris er ett av kriteriene. Veivesenet kunne f eks innføre ett system hvor pris utgjør 80% og hvor de siste 20% av tildelingskriteriene basere seg på oppnådd ” score liste” som er en evaluering av f eks de 5 eller 10 siste prosjektene entreprenøren har utført for veivesenet. En slik solid evaluering ville medført at den entreprenør som utfører sitt arbeid samvittighetsfullt og med godt resultat i praksis, ville kunne få tildelt en kontrakt selv om han nødvendigvis ikke var billigst.

Byggherrer må vite at det faktisk er dyrere å gjøre god enn en dårlig jobb. Sett over en tid blir en billig, men dårlig jobb kostbar i lengden.

Men det er kanskje ikke bare prisen som spiller inn når man ser de problemer man sitter med i dag, hevdes det overfor Byggeindustrien. Dette må man finne ut av.

Uansett er det viktig at denne saken settes på dagsorden – og at man på en fordomsfri måte diskuterer seg frem til bærekraftige løsninger. Her må ingen gå i skyttergravene, er tilbakemeldingene til Byggeindustrien.Og som sagt er vi i full gang med å lage et program for en bred faglig konferanse. Der vil vi bruke erfarne folk i arbeidet med å sette sammen programmet.