Samarbeidskontrakt på Lysaker stasjon

Jernbaneverket og Interconsult har inngått en kontrakt basert på timepris for Lysaker stasjon. Kontraktsformen skal fremme samarbeid mellom byggherre og rådgiver.

Det var utbyggingsdirektør i Jernbaneverket, Magne Paulsen, og administrerende direktør i Interconsult, Christian Nørgaard Madsen, som nylig undertegnet en kontrakt som Jernbaneverket setter store forhåpninger til. Folmer Plambeck Nielsen, prosjek-teringsleder for Lysaker stasjon, understreket målsettingen om at prosjektet skal bli det best planlagte i Jernbaneverket Utbyggings historie. Utbyggingssjef i Nytt dobbeltspor Skøyen - Asker, Knut Jørgensen, slo fast at prosjektet ønsker mindre konfliktskapende kontraktsformer enn det fastpriskontraktene har gitt. De vil ha en kontraktsform som fremmer samarbeidet mellom byggherre og rådgiver. Derfor er håpet at en kontrakt basert på timepris etter medgått tid skal stimulere til tettere samarbeid og bedre prosjektløsninger, Kontrakten omfatter byggeplan og anbudsdokumenter for samtlige grunnarbeider for Lysaker stasjon. Interconsult dekker i prinsippet alle fag bortsett fra sporteknikk, kontaktledning, tele og signal, som er arbeider Jernbaneverket selv utfører. Viktige fagområder er konstruksjon, anleggsteknikk, vei, VA, elektro- og jernbaneteknikk. Snøhetta er underleverandør for arkitektur og landskapsarkitektur. For øvrig trekker Interconsult på hele COWI-gruppens kompetanse. Utbygger og rådgivere vil arbeide sammen i prosjektkontor hos Interconsult på Helsfyr. Lysaker stasjon er den tredje største jernbanestasjonen i Norge målt etter antall av- og påstigninger. Utbyggingen skal gi et bedre togtilbud, lettere overgang til annen transport, og en moderne stasjon med høy standard. Byggestart er planlagt senhøstes 2005 med ferdigstillelse i 2009. Utbyggingen skal gjennomføres med full trafikk på Drammensbanen og bussterminalen ved siden av samt på E18. Det eneste som vil stå igjen av eksisterende Lysaker stasjon, er den gamle steinhvelvbrua over Lysakerelven. De nye hovedelementene er fire spor med plattformer og fire nye jernbanebroer, én over Lysakerelven og tre over et nytt 20 meter bredt gangstrøk under stasjonen. Vollsveien skal legges om med bro over jernbanen og nytt lokalveisystem øst og nord for stasjonen. I tillegg skal Lysakerlokket utvides med ny fotgjengerbro direkte til plattformene, ny bussterminal og nye ramper og rundkjøringer til og fra E18 hører også med. Lysaker stasjon er andre byggetrinn i en utvidelse fra to til fire spor på strekningen Skøyen - Asker. Prosjektet skal gi plass for flere tog, bedre punktlighet og kortere reisetid på strekningen. Første byggetrinn er strekningen Sandvika - Asker som åpner høsten 2005. Senest i 2011 vil hele strekningen fra Lysaker til Asker være ferdig utbygd med fire spor.