Ofotbanen klar for 30 tonns akseltrykk

Ofotbanen er nå ferdig forsterket for å kunne ta imot malmtog med akseltrykk på hele 30 tonn. Arbeidet har pågått siden 1999 og om lag 200 millioner kroner er investert i dette prosjektet på vår tyngst trafikkerte bane.

Markeringen av at banen nå er offisielt klar for 30 tonns akseltrykk skjer nå i andre uken av september. Forsterkingen av banen fra 25 til 30 tonns akseltrykk kom i gang etter ønske fra gruveselskapet LKAB. Selskapet har også selv gått inn med midler for å finansiere utbyggingen. LKAB mener gjennom sitt jernbaneselskap for malmtrafikken, MTAS, at det vil være store gevinster å hente ved å kunne laste mer malm i hver vogn. Det er store mengder malm som hvert år skipes ut over Narvik havn. Malmen kommer fra gruvene i Kiruna, ca 150 kilometer fra Narvik. Malmtrafikken er økende på Malmbanan/Ofotbanen og LKAB planlegger nå to nye pelletsverk som øker kapasiteten ytterligere, skriver Jernbaneverket på sine hjemmesider. Prosjektet Ofotbanens ombygging til 30 tonns aksellast består flere tiltak, forteller banesjef Thor Brækkan til BaneNettet. Det største enkelttiltaket er byggingen av det nye Katterat kryssingsspor. I tillegg er en rekke fyllinger forsterket for å tåle vekten av de enda tyngre togene. En bru er skiftet ut og det er lagt tykkere ballastlag på noen delstrekninger. Også strømforsyningen er forsterket. Nå skal alle gamle sporveksler skiftes ut og vi er igang med å bytte til Pandrol skinnebefestigelse, forteller Brækkan. Ofotbanen har 54 kilos (kg/m) skinner med hodeherding og i sporvekslene er det mangan i kryssene for å tåle de tunge malmtogene. Banen har bøkesviller, som har vist seg å være best egnet. I sporvekslene blir det betongsviller. Selv om banen er klar for 30 tonns akseltrykk vil arbeidet fortsette. Neste år skal det forberedes for ballastrensing og selve rensingen vil startes opp i 2006, forteller banesjefen. Hele den 42 kilometer lange banen fra Narvik til Riksgrensen skal ballastrenses.