- Planprosessene tar for lang tid

- Det må da være mulig få til raskere planprosesser enn hva som er tilfelle i dag, slo samferdselskjempen Kjell Opseth fast på Byggedagene.

Opseth er en kjent personlighet for mange i byggenæringen. Han er berømt for å være mannen som fikk ting gjort.

Han mener mye er likt som da han satt på toppen i samferdselsdepartementet.

- Men det er også mye som har endret seg. Man bør ta en gjennomgang for å se om det virkelig er nødvendig å gå gjennom alle prosesser som gjennomføres i dag. Jeg mener at det helt klart er mulig å effektivisere planprosessen, legger Opseth til.

Han peker på at en omfattende planprosess vil forsinke en utbygging med mange mange år, og at dette har blitt stadig verre de senere årene. Opseth mener man i større grad må se på samfunnsnytten av utbygginger, og ikke bare på utbyggingskostnadene.

Opseth kom blant inn på deler utbyggingene av E39 på Vestlandet som fikk sin Storingsmelding i 1995, men som fortsatt ikke er bygd ut.

- Man er nå i ferd med å gjennomgå traseevalget på nytt. Det er jo bare å bygge der veien ble vedtatt bygget sist, sier en oppgitt Opseth. Han utfordrer næringslivet til å uttale seg med en sterkere stemme i slike saker.

- Sett krav og si kraftig fra. Det må til, mener han. Opseth pekte på at flere selskaper blant annet har etablert seg og satset ut fra et tidligere bestemte trasevalg, men at dette kan få store konsekvenser for bedriftene om veien legges et annet sted.

Opseth sitter i dag blant annet som styreformann i to utbyggingsprosjekter. Et av dem går på bygging av en bro på strekningen Lote-Anda. Denne broen kommer, slo Opseth fast på kjent vis.