Myndighetene må ta helt nye grep

Til tross for at det er satt inn ekstra midler til infrastruktur i vei og jernbane, er det fortsatt et vedlikeholdsetterslep på over 800 milliarder kroner, viser nye tall fra RIF som har oppdatert den store rapporten ”State of the Nation” som ble presentert på Byggedagene i fjor. Myndighetenes bevilgninger gir ikke de forventede resultater. Det er noe fundamentalt galt i hvordan prosjekter planlegges og gjennomføres. På Byggedagene i år er dette med håpløs lang planleggingstid en av de store sakene.

 

- Denne gangen har vi både sett på hva som er bevilget i år og det som faktisk ble resultatet av fjorårets bevilgninger. Den gode nyheten er at det på flere områder er bevilget mer til vedlikehold. Den dårlige nyheten er at dette ikke har gitt forventede resultater, sier RIFs adm. dir. Liv Kari Hansteen.

- Løsningen ligger i bedre styring, riktig planlegging, mer forpliktende beslutningsprosesser og bedre samarbeid mellom stat, fylke og kommune, sier hun. Det slutter vi oss helt og fullt til.

Vi merker oss at også klimautviklingen gjør at infrastrukturen slites langt mer enn før. Bare for å holde status quo trengs langt større bevilgninger enn før. Skal man gjøre noe fundamentale forbedringer er løsningen at Norge nå bruker langt større deler av Oljefondet til helt nødvendige tiltak for å bedre forholdene i landets infrastruktur.

Ellers er det viktig at vi får statsråder med handlekraft. Tidligere statsråd Kjell Opseth er en av foredragsholderne på Byggedagene. Nå trenger vi en ny Opseth i regjeringen.