Dårlig arbeidstøy ─ en stor sikkerhetsrisiko

Forskning på arbeidsplasser viser at selv små endringer i kroppstemperatur kan ha stor innvirkning på konsentrasjonsevnen og innebærer økt risiko for ulykker.

Arbeidstøy som holder mennesker tørre og passe varme har derfor lenge stått i fokus. Nå går de internasjonale trendene mot utvikling av arbeidstøy som har tilleggs-funksjonalitet for økt sikkerhet. Fleksibilitet, komfort og synlighet står i fokus. Utviklingen ledes av norske Helly Hansen Workwear. Helly Hansen Workwear er internasjonalt anerkjent som ledende utvikler og produsent av arbeidstøy som gir økt sikkerhet innen mange profesjoner. Multifunksjons-kolleksjonen Click.on og innovativt arbeidstøy som gir økt synlighet, 2IN1 High Vis, setter nye standarder for kvalitetskrav i markedet. De siste kolleksjonene demonstreres av Helly Hansen Workwear på HMS Expo 2004, i samarbeid med et av entreprenørselskapene som har testet tøyet ByggBedre AS. Ivaretagelse av god helse og sikkerhet for håndverkere og andre som ferdes på bygge- og anleggsplasser har mange aspekter. Et av dem er arbeidstøyet som benyttes. I tillegg til å holde mennesker tørre og passe varme, bidrar de nye kolleksjonene til økt sikkerhet. ─ Når vi velger arbeidstøy til våre medarbeidere ser vi ikke lenger bare på design og egenskaper i forhold til varme, kulde, vind og regn. I ByggBedres HMS-plan har vi også beskrevet krav til ytterligere kvaliteter når det gjelder sikkerhetsaspektet, sier Trond Flatøy, som er styreformann i entreprenørselskapet ByggBedre AS, og forklarer nærmere: ─ Det er viktig at arbeidstøyet er lett og gir god fleksibilitet. Videre må det tilfredsstille høye krav til synlighet. Dette er særlig viktig for sikkerheten i de mørke årstidene. Arbeidstøyet er jo arbeidsplassen til våre håndverkere. Derfor må det bidra til å gjøre arbeidsdagen enklere og tryggere, mener han. Innovasjon og utvikling av arbeidstøy som gir tilleggsfunksjonalitet i forhold til sikkerhet har lenge vært fokus i utviklingsavdelingen til Helly Hansen Workwear i Moss. Stikkord for de siste satsningene er økt synlighet og funksjonalitet som gjør arbeidsoppgaver enklere. ─ I fjor lanserte vi kolleksjonen Click.on. Den består av arbeidstøy med et stort sortiment fleksible lommer som kan festes på hensiktsmessige steder. Disse gir enkel tilgang til verktøy, elektroniske enheter og annet utstyr. Dermed sikres høyere effektivitet, sikkerhet og komfort, sier markedsansvarlig i Helly Hansen Workwear Petter A. Stenersen. Nå står Helly Hansen Workwear foran en ny global lansering av arbeidstøy. Denne høsten står økt synlighet i fokus. Synligheten på arbeidsplassen bedres ved hjelp av smart bruk av fluorescerende materiale og reflekser. ─ Kolleksjonen heter 2IN1 High Vis og gir brukerne mulighet til å ta i bruk eksempelvis innfelte refleksvester når de trengs. Vi vet at folk ikke er flinke til å ta med seg refleks og vester. Derfor har vi laget innfellbare løsninger, slik at man har dem tilgjengelig ved behov, forklarer Stenersen.