Nordre Jarlsberg Brygge

Nordre Jarlsberg Brygge

Sted: Sande i Vestfold

Prosjekttype: Boliger

Kontraktsum OBAS eks. mva:
90 millioner kroner

BTA: 3.800 kvm

Byggherre:
Nordre Jarlsberg Brygge AS

Totalentreprenør:
OBAS Entreprenør AS

Prosjekterings- og prosjektledelse:
Projekt Planung AS (Pro Plan)

Arkitekt:
Rune Tobiassen AS og RIFT AS

Landskapsarkitekt: Multiconsult, Seksjon 13.3 landskapsarkitekter og landskapsarkitekt MNLA Børje Karlsson.

Rådgivere: RIB og RIBR: Pro Plan - RIB UE: Siv.Ing.K. Finseth - RIV: EM teknikk - RIE: ECT - RIA: By Akustikk

Underentreprenører og leverandører: Armering: Celsa Steel Service Betong: Unicon - Betong-elementer og stålkonstruksjoner: Contiga - Asfaltering: NCC Roads - Kledningssikring: Securo - Elektro: Otera Avotech - Ventilasjon: Klimateknikk Oslo - VVS: Jensen Varme & Sanitær - Gulvbelegg: Industribelegg - Røykluker: Bramo Glass og Klima - Sportsboder: Troax - Himling: Støydemping - Heis: Kone - Gasspeiser: peisselskapet - Solskjerming: Hella SolCom - Porter: Norport Monteringsservice - Låssystemer: Låsgruppen - Maling: AG Malerfirma - Vinduer: NorDan - Innv. dører: Swedoor - Lister og foringer: Norgestre - Kjøkken, bad og garderober: HTH - Branntetting: Kaefer Construction - Taktekking: Takmesteren Per Arne Hagen - Blikkenslager: Eivind Haukjem - Mur-, flisarbeiderarbeider og fiberpuss: Svein R. Andersen - Utv. fasadeplater: Cembrit / Laminathuset Combi Shaft - Utvendig panel: Alvdal Skurlag’

Da Sande Paper Mill gikk konkurs i 2002, var det ikke mange som levnet industritomta i Vestfold en ny sjanse. Men nå er både ny aktivitet og en lysere fremtid på plass. Ikke med industri, riktignok, men med boliger, forretninger og kanskje et hotell.

 Bak Nordre Jarlsberg Brygge AS finner vi Schage Eiendom AS og Grua Invest AS som eier henholdsvis 51 og 49 prosent. Utbyggerne må ha vært bra visjonære og ikke mye redd for utfordringer. Betydelige ressurser over lang tid er lagt ned i planarbeidet før man nå begynner å ane silhuetten av det ferdige produktet. Så er da også forskjellen fra en industritomt på 270 dekar, med en mangeartet byggemasse, til det begynnende bo- og levesamfunnet kolossal. Der det i nesten hundre år var produksjon av forskjellige tremasseprodukter, vil det om få år igjen være fullt av liv i boliger, på bryggene, på den kommende stranden og langs kommunens kyststi som går gjennom området.

 Sol og sjø
Utbyggingsområdet ligger langs vestsiden og innerst i Sandebukta, med svært gode solforhold hele dagen. Hovedarkitekt for hele prosjektet har vært Rune Tobiassen AS, i samarbeid med RIFT AS. Terrengfallet i tomta er på 38 meter og vil gi langt flere enn de ytterste boenhetene sjøutsikt.

Hvis alt slår til vil det være sju delområder som skal utvikles, med varierte leilighets-, lavblokk- og rekkehustilbud. Det skal finnes noe for enhver smak og lommebok. Arkitektenes hovedintensjon er å utnytte solforholdene maksimalt ved plassering av byggefeltene, og å få til gode siktlinjer mellom bygningskropper og langs gateløpene og de små rekreasjonsfeltene og uteplassene i prosjektet. Landskaps-arkitekter har vært Multiconsult AS, Seksjon 13.3 landskapsarkitekter og landskapsarkitekt MNLA Børje Karlsson.

Ble sjøsatt
Det første byggetrinnet som nå er på plass, tilhører utbyggingsområdet Utsikten, og består av fire hus med totalt 41 leiligheter fordelt på fire etasjer. Disse leilighetene er lyse, vestvendte og ligger bokstavlig talt oppå bryggekanten – nærmere sjøen er det ikke mulig å komme. Så ble da også den offisielle innvielsen av dette byggetrinnet sjøsatt, med knusing av dertil hørende champagneflaske, og ikke åpnet med tradisjonell snorklipping. Når Utsikten står ferdig vil denne delen omfatte ca. 427 leiligheter.

Mye av den indre infrastrukturen er allerede på plass, og det vil minimere beboeres følelse av å bo med byggevirksomhet rundt seg. Området vil bli så godt som bilfritt; under byggene ligger det en parkerings-kjeller i to etasjer med direkte heis- og trappeoppgang til hvert hus. Byggetrinn 1 skal ivareta parkeringsbehovet også for neste trinn, som etter planene skal igangsettes over påske.

Maritim påvirkning
Arkitekturmessig har man gått inn for en tilnærmet maritim bebyggelse. – Selv om utbyggingen er forholdsvis tung var det viktig å få til en menneskelig skala, slik at det ikke blir for strengt og geometrisk i oppbyggingen, forklarer arkitekt Krister Wanvik i RIFT.

– Derfor er det laget volumer med mange sprang, høydevariasjoner, knekker i fasaden og takutspring med lekter. Vi har fått anledning til å satse litt på en utradisjonell arkitektur, med mye variert materialbruk. Sammenliknet med andre prosjekter har vi fått en overraskende god forståelse fra både byggherre og fra entreprenør. Der har viljen så absolutt vært til stede, fastslår Wanvik.

− Jo, uttrykket er ganske unikt, og vi føler ikke at arkitektene har fått noe vesentlig press på å begrense seg, selv om alle detaljene i fasaden er tidkrevende å utføre. Det er viktig i et nytt prosjekt at alle som flytter inn er fornøyde. Ikke minste de første, det gir godt rykte og god omtale. Men som totalentreprenører ser vi jo fordelen av en gjentakende effekt og en mer rasjonell fremdrift i byggetrinnene som kommer, bekrefter prosjektutvikler og markedssjef Morten Solli i OBAS Entreprenør. De har i egen regi utført betong- og tømrerarbeidene.

Blandede grunnforhold
Projekt Planung AS (Pro Plan) har vært med i prosjektet fra start av, og har i tillegg til prosjekterings- og byggeledelse, vært RIB, RIBR og har også ansvarsretten for den utførende arkitekturen.

– Det var ingen forurensede masser, men grunnforholdene var allikevel en større utfordring enn først antatt. Industriområdet besto jo av mange tidligere utbygginger og med stor bygningsmasse. Det var blandede grunnforhold med opprydning i gamle konstruksjoner som stadig dukket opp, forteller Birger Næss i Pro Plan.

Betongkaia på Sande Paper Mill ble i sin tid påbygget flere ganger for å kunne betjene skip opptil på 10.000 tonn som sto for eksporten til England. Siden kaia syntes svært så massiv var det først antatt at konstruksjonen kunne benyttes som en del av fundamenteringen ved å bygge oppå de eksisterende søylene. Men det viste seg at det var nødvendig med ytterligere forsterking med kjerneboring gjennom betongen for etablering av nye fundamenter.

Vannrenner
Når Nordre Jarlsberg Brygge står ferdig vil nærheten til sjøen komme alle, ikke bare beboerne, til gode. Beliggenheten og naturen skal underbygges og understrekes i arkitektur, plassering av boligene og intern infrastruktur. Bryggeanleggene vil utgjøre en viktig faktor for prosjektet, med trapper, benker, sitteelementer og belysning. Allerede nå er 2.500 kvadratmeter brygge på plass. Mellom to av de nå ferdige byggene er det anlagt en vannrenne. Utbyggerne sitter på vannrettigheter fra tre bakenforliggende vann, så muligheter for ytterligere formgiving med rennende vann som element er så absolutt til stede.

Strandlinjen er på 1200 meter, som omfatter en 95 meter lang strand i sør med et 10 meter bredt tørt belte, der det skal kjøres på med mer finkornet skjellsand. Sande kommune skal forestå driften av kaifronten og de offentlige toalettene som er anlagt ved kaipromenaden.

Et båtparadis
Utbyggerne legger vekt på totalopplevelsen på Nordre Jarlsberg Brygge. Et viktig element er båtanlegget Nordre Jarlsberg Marina som skal bygges ut mot nord med 1000 båtplasser, her er allerede 200 båtplasser etablert. Men også de viktige ytre elementene i infrastrukturen finnes etablert i nærheten. Innenfor en kilometers radius ligger en barneskole og to barnehager. Innenfor fem kilometer ligger også ungdoms- og videregående skole. I tillegg et bredt sortiment av fritids- og idrettstilbud.

− Sande kommune har vært eksemplariske. De er tydelige og stiller krav der de bør stille krav, og er veldig stolt av den etableringen som nå skjer her. Kommunen har nylig bygget en barnehage selv like i nærheten. Vi sitter nå i flere prosjekteringsgrupper og planlegger langsiktig og systematisk de nye byggetrinnene og forretningene som skal inn på området, sier Næss i Pro Plan.

Egen salgsfunksjon
Utbyggerne ville sikre at eventuelle interessenter får riktig førstehåndskunnskap om prosjektet, og opprettet en egen salgsavdeling ved innkjøring til området. Med såpass mange detaljer i en mangfoldig utbygging var det viktig at også salgs- og informasjonsprosessene ble nødvendig kvalitetssikret.

Sande kommune har Vestfolds lengste kyststripe, men har innført byggestopp på hytter i strandsonen. På Nordre Jarlsberg Brygge er det noen som allerede har sett en gylden mulighet for å skaffe seg en ferieleilighet i et kystlandskap som ikke har boplikt.

Med i fremtidsperspektivet ligger også et hotell på 8 – 12.000 kvm. Utbyggingen som er stipulert noen år fremover anpasses etter markedets behov og etterspørsel. – Man trodde det skulle bli en langsom utbygging, siden det ble prosjektert og solgt i et dårlig marked preget av finanskrisen. Men mot alle odds klarte vi allikevel både en oppstart og gjennomføring. Kundene har jo sett verdien i et unikt prosjekt som ligger helt nede ved sjøen, sier Næss.

Tekst og foto: Trond Joelson


Flere prosjekter