Oppstart på Oppdølsstranda i vår

Torsdag ble konkurransegrunnlaget for den etterlengta tunnelen i Oppdølsstranda utlyst. Allerede i vår skal arbeidet starte. Tunnelen skal stå ferdig senest i 2014.

Prosjektledelsen håper tunnelentreprenørene i inn- og utland finner dette interessant, og regner på jobben.

- Vi har hatt mange spørsmål fra tunnelentreprenører om når vi lyser ut arbeidet, noe som sier oss at det er stor interesse for tunnelen, sier prosjektleder Per Bjørn Gjelsten optimistisk.

Konkurransegrunnlaget har vært klart en stund, og på mandag fikk vi det endelige klarsignalet til å lyse ut fra samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

Framdrift på tilbudsprosessen
Det blir tilbudsbefaring onsdag 30. mars kl 1100, med oppmøte i Sunndal rådhus. Frist for å levere inn tilbud er satt til onsdag 18. mai kl 1400, og tilbudsåpninga skjer torsdag 19. mai kl 1000. Begge deler på regionvegkontoret i Molde.

Deretter skal tilbuda kontrolleres og godkjennes. Vi regner med å skrive kontrakt med valgt entreprenør innen august, og går alt som planlagt kan vi starte tunnelarbeidet i august/september 2011.

Tunnel og tilstøtende veger
Tunnelen blir ca 7,5 kilometer lang, og bygges med et tverrslag på ca 400 meter i Sandvika. Med å bygge tverrslaget kan vi drive tunnelen fra fire stuffer, noe som reduserer byggetida med flere måneder.

I tillegg til selve tunnelen inngår knappe 2 km ny riksveg (ca 1 400 meter i Modalen og ca 450 meter på Sunndalsøra), samt sideveger og gang- og sykkelveger på begge sider av tunnelen.

Saken i statsråd fredag

Anleggsarbeidet med rassikring på riksveg 70 på Oppdølstranda ved Sunndalsøra starter i løpet av våren, opplyser samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp).

Regjeringen la i statsråd fredag fram et forslag om en kostnadsramme for prosjektet på 945 millioner kroner.

Prosjektet omfatter bygging av en 9 kilometer lang vei, inkludert en tunnel på om lag 7,6 kilometer.

– Arbeidet med ny vei og tunnel langs Oppdølstranda kan starte i vår og vil være ferdig ved årsskiftet 2013/2014. Utbyggingen er med på å hindre at det skjer ulykker og er spesielt viktig for de mange som daglig må ferdes på vei under farlige fjell, til og fra skole og arbeid, sier Kleppa.

Les proposisjonen her:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/dok/regpubl/prop/2010-2011/prop-75-s-20102011.html?id=636147