Støper bunnplata i Værnestunnelen

Mannskapet til entreprenøren Mesta er godt i gang med å støpe betonggulvet i tunnelen under rullebanen til Trondheim lufthavn Værnes.

Dette foregår seksjonsvis fra begge endene av tunnelen. Først graver de bort det siste nivået av masser mellom spuntveggene, før en seks meter lang seksjon av bunnplata armeres og støpes. Seksjonene er så korte for å opprettholde støtten av spuntveggene og unngå setninger. Når jordmassene mellom spuntveggene graves bort, er det viktig at bunnplata kommer fort på plass og tar over den støttende rollen. Sakte men sikkert nærmer de seg midten, og ved påsketider skal den være ferdigstøpt.

Når bunnplata er ferdigstøpt starter arbeidet med å støpe betongveggene inntil spuntveggene. De støper 11 meter lange seksjoner, og regner med å være ferdige med veggene til sommerferien.

Betongtunnelen under taksebanen er støpt ferdig, men det gjenstår å bygge betongtrauet (vegger og gulv, men under åpen himmel) som knytter tunnelene under rullebanen og taksebanen sammen. Dette blir likt som i det gamle løpet av Værnestunnelen hvor det går trafikk i dag. Vi nærmer oss slutten av året når lysarmaturer, membran og asfalt, midtmarkeringer osv. er på plass i tunnelen.

Det nye løpet av Værnestunnelen åpnes for trafikk på slutten av året samtidig med resten av den nye firefelts E6 fra Værnes til Havnekrysset. I permanent situasjon vil den sørgående trafikken gå her, mens det gamle løpet i Værnestunnelen vil ta den nordgående trafikken. Men i vinteren som kommer og fram til april 2012 vil det gamle løpet være stengt for å gi plass til byggingen av en driftsvegskulvert for Avinor sør for taksebanen. I denne perioden vil det nye løpet i Værnestunnelen ta trafikken i begge retninger.