Sviktende veibevilgninger og OPS

Reduksjonen i offentlige veibevilgninger og organiseringen av OPS stod i fokus på årets Norveg-konferanse som ble arrangert i Trondheim.

Blant dem som ropte varsko om sviktende bevilgninger til samferdsel var fylkesordfører i Rogaland, Roald Bergsaker (H). Fra midten av 80-tallet og frem til i dag har samferdselsbudsjettets andel av statsbudsjettet blitt redusert fra 8,6 prosent til i underkant av 3. Vi bruker betydelige mindre midler på investeringer og drift og vedlikehold innen samferdsel enn andre land det er naturlig å sammenligne oss med som for eksempel våre nordiske naboland. Og Nasjonal transportplan for perioden 2006-2015 viderefører dette historiske lavmålet på økonomiske rammer, tordnet Bergsaker. Han ga ros til Arbeiderpartiet som hadde bidratt til at rammen i forbindelse med Storingsbehandlingen ble noe økt. Med klar adresse til dagens regjering ga han klart utrykk for at uten økte rammer ville planen i liten grad være i stand til å få realisert alle utfordringene landet har i forhold til utvikling av en effektiv og fremtidsrettet transportstruktur som er nødvendig for verdiskapningen i landets bedrifter. Norsk transportplan er en langtidsplan og vi forventer at stortingsflertallet gjennom de årlige budsjettforhandlingene følger opp de økonomiske rammen som ble vedtatt i juni samt en del av de andre merknadene som kom fra stortingsflertallet, fremholdt Bergsaker som lovte å passe på. Årets Norvegkonferanse som hadde 120 påmeldte, ble avsluttet med en orientering om og en befaring på det første OPS-prosjektet innen samferdsel i Norge, E39 Klett-Bårdshaug i regi av Orkdalsvegen AS. Du kan lese mer om Norveg-konferansen i Byggeindustrien nr. 11 som kommer ut i andre halvdel av september.