Spekter krever kollektiv-løft i NTP

- Kollektivtrafikken må få en langt mer framtredende plass i den kommende Nasjonale Transportplanen (NTP), enn den har i dag, sier Lars Haukaas, administrerende direktør i Arbeidsgiverforeningen Spekter.

Økt satsing på offentlige kjøp av transporttjenester er også et av innspillene Spekter har gitt til det videre arbeidet med ny NTP for perioden 2014 -2023.

Spekter har sendt et brev til Regjeringen med innspill til det videre arbeidet med NTP. Vårt hovedbudskap er at NTP må tydeliggjøre en visjon for hvor vi skal med norsk samferdsel i et langsiktig perspektiv. Planen må også inneholde konkrete mål og politiske forpliktelser. Samtidig må den håndtere markedets behov på kortere sikt, der det ikke er tid til å vente på at infrastrukturkapasiteten skal utvides.

Spekters innspill kan oppsummeres i syv punkter:

1. NTP må være mer enn en statlig infrastrukturplan
Nasjonal transportplan må fylle rollen som det grunnleggende dokumentet for utvikling av norsk samferdsel. Spekter ser det derfor som meget positivt at utredningsarbeidet som er gjort for denne planrevisjonen legger grunnlaget for en mer helhetlig samferdselsplan. Det vil nå være avgjørende at bredden i utredningene også speiles i tilsvarende bredde i virkemiddelbruk i selve plandokumentet, slik at dette favner langt mer enn statlige investeringer i infrastruktur.

2. Samferdselsdepartementet må ta et ansvar for helheten
I dag er ansvaret for de forskjellige elementene i transportsystemet fragmentert. Vi mener at Samferdselsdepartementet i større grad må tillegges ansvaret for styring, og herunder koordinering mellom statlig og fylkeskommunalt transporttilbud, spesielt innenfor kollektivtransporten. Det er operatørenes ansvar å møte markedets behov for gods- og kollektivtransport, og samferdselspolitikken bør ta sikte på å gjøre dem i stand til å ta dette ansvaret. Ut fra dette bør NTP være en helhetlig og forpliktende plan for hvordan markedets transportbehov kan møtes, og som tar opp i seg både infrastruktur og transporttilbud.

3. Ferdige prosjekter - ikke plan over hvor mye som skal bevilges
Det må settes et tidspunkt for når det enkelte utbyggingsprosjektet skal være ferdig, og deretter må det enkelte prosjekt finansiering over hele prosjektperioden. Dette gir planlegging ut fra behov, ikke ut fra rammer, noe som bidrar til raskere og mer rasjonell prosjektgjennomføring. Dermed kan samfunnsnytten ved infrastrukturprosjekter tas ut på et tidligere tidspunkt og vi får mer samferdsel for pengene.

4. Tydelige målsettinger
Det må settes tydelige og etterprøvbare mål for hva som skal oppnås gjennom NTP. Dette betyr at man først må drøfte og avgjøre hvilke mål som skal oppnås og deretter avklare hvilke virkemidler og prosjekter som er de rette for å nå disse målene. Eksempler på slike mål kan være reisetidsreduksjoner, kollektivandel, andel av godstransporten fra vei til sjø og bane, utslippsreduksjoner fra samferdselssektoren og nedgang i antall hardt skadde og drepte.

5. Kollektivtrafikken må få en tydeligere plass i NTP
Det mangler et kraftfullt nasjonalt grep om hvordan kollektivtrafikken skal utvikles, og hvilke mål vi vil oppnå. Det vil være riktig å samle plangrunnlaget for hele samferdselssektoren i en og samme Stortingsmelding, og kollektivtrafikken må få en langt mer framtredende plass i denne meldingen enn det den har i dag. Offentlige kjøp av transporttjenester bør også beskrives her.

6. Utredningsarbeidet må følges opp i NTP 2014-2023
Etatene og NTP-sekretariatet har gjort et godt grunnlagsarbeid i utredningsfasen, og pekt på sentrale utfordringer for det norske samferdselssystemet. Konklusjonene som trekkes i hovedrapporten peker på viktige temaer som vi er enige om at det må fokuseres på i det videre planarbeidet. Vi vil spesielt peke på noen av utfordringene som må ses nærmere på:

- Hvilken rolle offentlig kjøp kan spille for å utvikle en nødvendig standard på kollektivtilbudet i byområdene.

- Samordning av bestillerfunksjonen for kollektivtransport på tvers av forvaltingsnivåer.

- Finansiering som er mer langsiktig enn dagens system med årlige bevilgninger.

7. Flere må inviteres i planprosessen
Spekter er av den oppfatning at en god planprosess må invitere inn relevante aktører på ulike trinn i prosessen. Vi mener det bør legges til rette for konferanser og tematiske samlinger underveis, der næringsliv og ulike offentlige aktører og interesseorganisasjoner inviteres til å ta del ved å gi sine bidrag parallelt med samferdselsetatenes arbeid. Samtidig bør det oppfordres og stimuleres til at sentrale aktører spiller inn grunnlagsmateriale gjennom hele prosessen.

For at planen skal være dekkende som et helhetlig grunnlag for utvikling av norsk samferdsel, vil det i planprosessen være behov for å formalisere samspillet mellom offentlige og private aktører, og mellom de offentlige aktørene på ulike forvaltningsnivåer.