Ny samferdselsrevolusjon

Vestlandet står foran en ny samferdselsrevolusjon. I alle fylkene fra Agder i sør til Trøndelag foregår det nå en storstilt planlegging for den videre utbygging av Kyststamveien. Målet er en ferjefri forbindelse på hele strekningen. Men skal man få til det, kreves nye samferdselsløsninger som vil sette nye verdensrekorder. Skjønt i denne delen av landet har man vært vant til å kjempe frem prosjekter som har sprengt teknologiske grenser og som ruver i verdensmålestokk.

Den 25. mars skal det holdes en stor konferanse hvor E39 settes på dagsorden.

16. og 17. mars arrangeres en Samferdselskonferanse i Kristiansund hvor man spesielt ser på forholdene i Møre og Romsdal. Dette med samferdsel er et tema som alltid fenger i denne del av landet. Årsaken til det er at alle vet hvor viktig kommunikasjonene er for utvikling av næringsliv og besetning. Byggeindustrien er til stede på konferansen i Kristiansund som Kom Vekst står bak, og maken til engasjement skal man lete lenge etter.

Etter at fylkeskommunene nå har overtatt mye mer av ansvaret for veiene i sine egne områder, er selvsagt også dette noe som skaper debatt. 86 % av veiene 80 % av ferjestrekningene i Møre og Romsdal er nå fylkeskommunens ansvar. Dette fylket er ett av de fylkene i Norge hvor det foregår mest verdiskapning. Årlig skapes verdier for hundrevis av milliarder kroner. Det er en betydelig industrisysselsetting og det er en betydelig maritim og marin næring. Skal man få varene frem til markedene og skal man få råstoff og deler til produksjonen, er man helt avhengig av at kommunikasjonene fungerer.

På konferansen i Kristiansund tok man også opp de utfordringer man har med innfartsveiene til de tre byene i fylket. Hver by må bruke mellom tre til fire milliarder kroner for å få til innfartsveisystemer som fungerer. Og da tenker man ikke bare på bilistene, men man lager samlede planer hvor alt som har med kollektivtrafikk, fotgjengere, sykkelister og miljø blir sett i sammenheng.

I denne del av landet vet alle at skal man få noe til, da må man ta mye av regningen selv. Det er vel årsaken til at man har fått til så vidt mye.

Sjøtransport og havneutbygging er selvsagt også sentrale spørsmål.

Det var spesielt interessant å høre foredraget til strategidirektør Kjetil Strand i Statens vegvesen Region Midt som så på de fjordkrysningsløsninger som ligger i Kyststamveien-planene.Her er man helt i grenseland på hva man så langt har gjort i verden. På mange måter vil man flytte nye grenser. Sammen med de dyktige ingeniørene vi har her i landet er vi overbevist om at det lykkes man med. 

Vi kommer tilbake med mer stoff om dette i Byggeindustrien/bygg.no.