Snart oppstart for Vaslagtunnelen

I og med at statsråd Magnhild Meltvedt Kleppa har gitt klarsignal for bruk av forskuddsmidlere, kan arbeidet på Vaslagstunnelen i Trøndelag starte opp i år, melder avisen Sør-Trøndelag.

Fv 714 bakrunn

Fv. 714 er eneste vegforbindelse til Orkanger/Trondheim for kystkommunene Snillfjord, Hitra og Frøya. Dagens fv. 714 Stokkhaugen–Sunde har en lengde på 57,6 km og har i hovedsak lav standard med strekningsvis smal og svingete veg og partier med problematiske stigningsforhold. Til sammen gir dette en hovedveg med dårlig framkommelighet, spesielt vinterstid.

Målsettingen med prosjektet er å derfor å bedre framkommeligheten og øke trafikksikkerheten på den aktuelle strekningen. I tillegg vil en utbygging av fv. 714 ha stor betydning for næringsliv og bosetting i kystkommunene Snillfjord, Hitra og Frøya.

Gjennomsnittlig trafikkmengde på strekningen er ca. 1300 kjøretøy per. døgn, og tungtrafikkandelen er ca. 10 prosent. Statistikken viser en klar overrepresentasjon av utforkjøringsulykker med personskader på fv. 714 sammenlignet med øvrige fylkesveger i Sør-Trøndelag. De siste 15 årene er det registrert 105 ulykker med personskade på den aktuelle strekningen.

Det er flere partier langs dagens fv. 714 som er utsatt for fare for steinras. Det er gjort omfattende sikringsarbeider på disse strekningene, men det forekommer likevel mindre steinsprang fra tid til annen. Det er planlagt ytterligere sikringstiltak på disse strekningene de nærmeste årene.

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa godkjente tirsdag forskuttering på 150 millioner kroner til Vaslagtunnelen gjennom Bustlisundet i Snillfjord.

– Denne gladnyheten innebærer oppstart for tunnelarbeidene allerede i år, og at tunnelen står ferdig i 2013, sier fylkesvaraordfører og statsrådens partikollega Arne Braut til ST.

Godkjenningen er i tråd med fylkestingets vedtak fra mars i år, med økte investeringsrammer, under forutsetning av oppfølging fra staten. Nå er denne forutsetningen oppfylt.

Prosjektet lå i de opprinnelige planene inne med 50 millioner kroner neste år, men takket være fylkeskommunal forskuttering, får nå tunnelprosjektet ett års forsprang på de opprinnelige planene.

Bustlisundet, en av fylkets mest rasfarlige strekninger, er en del av Fv 714, og dermed et fylkeskommunalt ansvar.

– Men siden det er et rassikringsprosjekt for til sammen 250 millioner kroner, er det staten som koster prosjektet, forklarer Braut.