FoU-prosjekt optimaliserer nytt dobbeltspor OsloSki

Et tverrfaglig FoU-prosjekt initiert av Jernbaneverket bærer synlige frukter: Nye 3D-funksjoner i Novapoint vil spare prosjekteringen og dermed også byggingen av det nye dobbeltsporet, for penger og konflikter — og samtidig sikre kvaliteten.

— Den nye funksjonaliteten er resultat av et tverrfaglig prosjekt med den prangende tittelen «Minste tverrsnitt for fremføring av tog». Formålet med prosjektet var å komme frem til et verktøy for beregning og uttegning av minstetverrsnittet for togfremføring. Ikke slik å forstå at det har vært umulig å optimalisere fremføringen før, men jobben har vært innviklet, tidkrevende og forbundet med risiko for feiltolkning. Jernbaneverkets Tekniske Regelverk er omfattende, sier CAD-ansvarlig Odd Erik Rommetvedt i Aas-Jakobsen 

Fremtidsrettet 3D-modell
Jernbaneverket ønsket et verktøy som mer eller mindre kan gjøre dette automatisk, slik at designeren slipper å gå gjennom regelverket i minste detalj. Det bakenforliggende målet for Jernbaneverket er at det i prosjekteringsarbeidet bygges opp og utvikles en 3D-modell for hele prosjektet som er moderne og fremtidsrettet både i 2011 og når prosjektet overleveres til drift.

Nytt dobbeltspor Oslo–Ski
Prosjektet Nytt dobbelspor Oslo-Ski omfatter innføring til Oslo S og ca. 19 km sammenhengende tunnel med atskilte løp. Ved ferdigstillelse av prosjektet blir tunnelen landets lengste jernbanetunnel.

Det konkrete resultatet av Rommetvedt-gruppens arbeid foreligger nå i Novapoint som er valgt som prosjekteringsverktøy for Nytt dobbelspor Oslo–Ski-prosjektet — både over og under bakken.

Med de nye funksjonene som er ferdigstilt og innarbeidet i jernbanemodulen i Novapoint automatiseres og kvalitetssikres detaljprosjekteringen av jernbanetunnelene iht. Jernbaneverkets regelverk. På den måten kan man være sikker på at signalanlegg og andre objekter langs skinnegangen ikke kommer i konflikt med hverken tog, nabospor eller annet.

Reduserer anleggskostnadene
— Det er utrolig viktig å kunne optimalisere togfremføringen i henhold til krav i Jernbaneverkets regelverk, spesielt i forbindelse med innføring til Oslo S og for tunneltverrsnittet, poengterer Rommetvedt.

— Dette for å holde anleggskostnadene lavest mulig. Et unødig stort tunneltverrsnitt i forhold til krav i regelverket kan fordyre en lang tunnel kraftig, og en for liten tunnel får uønskede ekstraarbeider og potensielt store merkostnader. Det kan som kjent koste dyrt å korrigere ting på et sent stadium. 20 unødige centimeter for mye eller for lite tverrsnitt fordelt over ca. 19 km i to løp vil utgjøre veldig mye arbeid og unødig sløsing med penger, sier Rommetvedt.

Sjekker kollisjoner med ”3D-tog”
I innføringen til Oslo S og tunnelsystemet rundt Oslo S vil Novapoint med de nye funksjonene bli spesielt nyttig. Ved innføringen til Oslo S er det flere betongtunneler hvor sporene går både over og under hverandre. Det er veldig trangt og toleransene mindre.

— De nye funksjonene i Novapoint blir svært nyttige verktøy til å sjekke både frihetsgrader og konfliktpunkter i togfremføring utenfor og i tunnelsystemet. Vi kan nå bevege oss fremover i 3D-perspektiv langs sporet og gjennomføre automatisk konfliktsjekk mot nabospor, signalutstyr, plattformkanter og andre objekter, sier Rommetvedt.

Trygger siktforhold til signalanlegg
— Siktforhold til signalanlegg er naturlig nok særdeles viktig i jernbanesammenheng, og spesielt i tunneler, tilføyer og poengterer Bjørn Bertheussen i ViaNova Plan og Trafikk. Han er allerede i gang med Novapoint Jernbane i prosjekteringen av dobbeltsporet på den nye E6 Dovrebane-traseen fra Minnesund og nordover. Der er det i høyeste grad også bruk for den nye funksjonaliteten på tunnelene.

— Å sjekke siktforholdene på prosjekteringsstadiet av tunneler har hittil vært en relativt abstrakt og omtrentlig øvelse. Vi kan med denne konfliktsjekk-funksjonaliteten vurdere slike ting helt nøyaktig, noe som vil være både betryggende og besparende for Jernbaneverket så vel som samfunnet, sier han.

 Ved ferdigstillelsen av nytt dobbeltspor Oslo–Ski er målet at prosjektet skal ha en 3D-modell av jernbaneanlegget som er like moderne når den tid kommer, som i dag. En modell som skal ivareta funksjonalitet som er viktig for både planleggings-, prosjekterings- og byggefasen, samt drifts- og vedlikeholdsfasen.

Den nye funksjonaliteten i Novapoint Jernbane kombinert med Vianova Systems snart klare Novapoint 19 DCM-plattform, skal etter planen imøtekomme Jernbaneverkets krav.