Få full kontroll over utstyret

Det kan være en utfordring for entreprenørene til enhver tid å holde kontroll over maskiner og utstyr.

Hvor er de enkelte enheter, hvilke er ledige? Et strømaggregat er forsvunnet; hvor ble det sist sett? Det finnes nå tekniske løsninger som kan gi svaret på dette.

I disse dager lanserer TraceTracker i samarbeid med Telenor Objects et nytt system kalt TraceTracker Asset.

– Dette er en web-basert løsning for entreprenører og utleiefirmaer for å sikre kontroll med

viktige ressurser som utstyr og verktøy, forteller nordisk leder i TraceTracker Geir Myrold og kundeansvarlig Edvin Holsæter i Telenor Objects til Byggeindustrien. De har en ambisjon om at kundene skal sikre seg rett utstyr på rett plass til rett tid.

– Dette forbedrer logistikken, reduserer slakk i prosjekter, reduserer svinn, optimaliserer forholdet mellom eie/leie og kan gi betydelige besparelser, mener Myrold.

Ikke bare GPS
Både Myrold og Holsæter påpeker at dette skal være en løsning som gir helt nye muligheter utover tradisjonell GPS-sporing. TraceTracker Asset er en utvidbar plattform som kan utvides til å samle mange funksjoner i ett informasjonssystem. Eksempler er dokumentasjon til krevende kunder på utførte oppdrag, overvåking av arbeidsbiler i forhold til privat bruk og sertifiseringsoppfølging.

– Dette er spesielt viktig for større aktører med mye utstyr mange maskiner fra ulike leverandører, sier Myrold.

– Mange flere utstyrsgrupper kan spores og mer informasjon om hver utstyrsenhet kan gis. Et eksempel er informasjon om hvilke enheter som er ledige eller opptatt. Dette er mulig å gjøre helautomatisk gjennom Telenor Shepherd, en ny tjeneste som samler inn dataene fra mange typer GPS-er og annet datafangstutstyr basert på radiobølger. Shepherd er planlagt utvidet til å støtte strekkoder, trådløst nett, ultralyd med mer, utdyper Holsæter.

Store besparelser
De mener at det er store besparelser å hente ved å benytte seg av systemet.

– Dårlig forvaltet utstyr skaper en rekke utfordringer som påvirker produktivitet og effektivitet. Blant annet kaster ansatte bort tid mens de leter etter nødvendig utstyr. Det kan føre til prosjektforsinkelser som øker prosjektkostnadene. I tillegg øker kostnadene når selskapet kjøper eller leier inn nye enheter for utstyr som faktisk er tilgjengelig internt, men som man ikke er kjent med. Uten en oversikt over bruken av utstyr er man mindre konkurransedyktig i anbudsprosesser for nye oppdrag. Mangelfull informasjon om hver enkelt utstyrsenhet fører også til ekstra papirarbeid, sier Myrold.

– Systemet vil også gi en god pekepinn på utstyrets utnyttelse, man reduserer risikoen for tap ved svinn og tyveri, samt at det gir en bedre vedlikeholdsoversikt, legger Holsæter til.

Mange produktgrupper
Systemet skal støtte alle typer utstyr fra håndverktøy til strømaggregater, komprimeringsmaskiner, kompressorer, kraner, gravemaskiner, containere og biler.

– TraceTracker Asset er tilgjengelig via Internett, 24 timer i døgnet. Verksmestere, formenn, anleggsledere og andre ansatte kan bruke systemet fra hvor som helst via tilgang til Internett. En kartbasert oversikt viser bedriftens pågående prosjekter samt permanente

lokasjoner/lager som hører til selskapet. Ved å klikke på hvert prosjektikon ser man prosjektopplysninger, kontaktinformasjon og man kan gå videre til et kart av prosjektet med en liste over alt utstyret på prosjektstedet. Man kan finne ut hvilket utstyr som befinner seg i hver container og hva som er tatt ut til enhver tid, utdyper Myrold. Gjennom utvidelse med alarmfunksjon i systemet vil alarmer for eksempel kunne utløses ved unormale utstyrsbevegelser.

Store summer
– Ut fra vurderinger gjort innen byggenæringen, vil en løsning som adresserer disse utfordringene på en god måte, kunne gi årlige besparelser for en entreprenør på 1-2 prosent av årsomsetningen, mener Myrold.

Grunnarbeid er i gang
Grunnarbeid AS i Trondheim er nå som første selskap i ferd med å ta i bruk løsningen. Daglig leder John Peter Alstad har store forhåpninger til systemet.

– Entreprenørbransjen har små marginer. Det er derfor viktig for vår lønnsomhet at vi får høyest mulig utnyttelse av utstyret, sier Alstad. Han peker også på at konjunktursvingingene gjør at man ikke kan ha full egenkapasitet av utstyr hele tiden. Selskapene må derfor basere seg på en god del leie.

– Det å ta best mulig beslutninger på eie eller leie av utstyret er svært viktig, sier han.

– Det er dessuten viktig å koordinere utstyret riktig. En vibrasjonsplate hos oss kan koste fra 20-50.000 kroner. Vi har kanskje en leiemaskin på et prosjekt, og en egeneid på et annet. Dersom den vi selv eier fristilles, er det viktig at den kan settes inn hvor den leide vibrasjonsplaten benyttes. Dersom man har 800-900 slike enheter så viktig å ha gode systemer i bunn. Dette er unikt med konseptet. Det vil hjelpe oss med å ta riktige beslutninger, legger Alstad til.

Grunnarbeid AS omsetter setter for ca 500 mill i året, og de har oppdrag både innen bygg og anlegg.

– Vi bygger alt fra næringsbygg til firefelts veier, sier Alstad som overtok som daglig leder i selskapet ved årsskiftet.