Vil ha mer praksis i ungdomsskolen

Fire av ti tiendeklassinger vil ha mindre teori og mer praktiske fag. Skoleforsker Christian W. Beck foreslår å dele elever inn i teori- og praksisklasser allerede i ungdomsskolen.

I løpet av våren skal kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) legge fram en stortingsmelding for ungdomsskolen. Nå får hun klar beskjed fra landets tiendeklassinger: Fire av ti elever vil ha mindre teori og mer praktiske og kreative fag i ungdomsskolen. 15 prosent svarer at de etter tiende klasse ønsker å gå ut i yrkeslære og ha teoriundervisning kun én til to dager i uka, skriver Dagsavisen.

Nær halvparten av tiendeklassingene svarer at det siste året på ungdomsskolen bør være mulig å velge arbeid i stedet for undervisning, enten i hele eller deler av skoletida.

– Det betyr ikke nødvendigvis at de selv vil kombinere jobb og skole, men det er veldig interessant at så mange, også elever som er teoretisk flinke, mener en slik løsning vil være til det beste for noen elever, sier Christian W. Beck til Dagsavisen.

Beck er førsteamanuensis og prosjektleder for undersøkelsen «Elevenes oppfatning av Ungdomsskolen», som er utført på Pedagogisk forskningsinstitutt ved Universitetet i Oslo.

– Det høye frafallet på videregående skole er et rop etter muligheten til å få en mer relevant og praktisk opplæring, også i ungdomsskolen, sier Beck.

– Mange elever har ingen ambisjon om å ta embetseksamen på universitetet. De vil ta en yrkesutdanning. Problemet er at mange faller fra før de kommer så langt fordi de er lei av teorien, sier han. (©NTB)