Byggevarehandelen opp 5,3 prosent i fjor

De største byggevareaktørene kan vise til en vekst i fjor på 5,3 prosent mot et fall på 8,3 prosent i 2009. Veksten i fjor var størst på Sør- og Vestlandet.

Dette viser HSHs endelige årsstatistikk for byggevarehandelen basert på innrapporterte tall fra de største byggevarekjedene i Norge.

– Etter to år hvor byggevarehandelen har fått føle nedgangskonjunkturene på kroppen, er det positivt at 2010 viser god vekst. Byggevarehandelen er etter dagligvarehandelen Norges største handelsbransje, og har med sine mer enn 1 000 utsalg over hele landet stor betydning for lokalt næringsliv, kommenterer Bengt Herning som er direktør for HSH Byggevarehandel.

Streng kulde og høye strømregninger var med å legge en demper på omsetningen av byggevarer i første kvartal 2010. I løpet av våren var det tegn til bedring, og gjennom sommeren og i andre halvår har veksten vært klart høyere enn i samme periode 2009.

Veksten i omsetning i 2010 har kommet til tross for at antallet byggevareutsalg hos de store kjedene har vært tilnærmet uendret, 773 i 2010 mot 775 i 2009.

Året sett under ett har veksten vært størst innenfor proffmarkedet. Tall fra Boligprodusentenes Forening viste at salget av nye boliger økte med 16 prosent i 2010 fra meget lave nivåer. Dette har bidratt til å gi et løft til proffmarkedet i byggevarehandelen i 2010 som i følge HSHs statistikk for byggevarehandelen hadde en nedgang på nærmere 15 prosent i 2009.

Samlet omsetning for de åtte byggevareaktørene var 33,2 milliarder kroner i 2010. Av dette utgjorde salg til forbrukere 47 prosent, mens salget til proffmarkedet var 53 prosent.

I tillegg til byggevarene som selges gjennom de største kjedene er det stor omsetning gjennom mindre kjeder og frittstående utsalg. HSH har estimert at salget gjennom disse ca. 250 utsalgene utgjør omkring 6,1 milliarder kroner i 2010 mot 5,7 milliarder i 2009. I tillegg kommer salget av byggevarer gjennom jern- og fargevarer, kjøkkenutsalg, varmesentre og andre typer spesialutsalg. Samlet sett anslår HSH at det omsettes byggevarer til sluttbruker for omkring 55 milliarder kroner i Norge i året.

– Det er en forskjell mellom omsetningsveksten i HSHs oppsamlede månedsstatistikk som viste 4,5 prosent for 2010, og veksten i denne årsstatistikken som viser 5,3 prosent. Årsaken er at årsstatistikken inneholder omsetning i tilknyttede malingkjeder og huskjeder som ikke rapporteres i månedsstatistikken. I tillegg er det en av aktørene som ikke deltar i månedsstatistikken, nemlig Neumann, forklarer Herning.

Rankinglisten for byggevarekjedene ser slik ut hvor alle kjedene fikk færre utsalg i fjor med unntak av Løvenskiold Handel med Maxbo og Malia samt Neumann.

1) Omsetningen til E.A.Smith AS/Bygger’n inkluderer nå stål og armering til bygg.
*) De aktørene som er majoritetseier i egen fargekjede har omsetningen til fargekjeden i sin statistikk.