Hybridgraver til Norge

Til høsten vil Hesselberg Maskin mest sannsynlig lansere Komatsus hybride gravemaskin.

Komatsu har solgt flere hundre eksemplarer av hybridgravemaskinen PC200-LC8 Hybrid i Japan, Kina og USA, men det er først til høsten nyvinningen blir lansert på det europeiske markedet.

- Jeg regner med at vi kommer til å levere den første hybridgraveren i høst, sier Finn Corwin, administrerende direktør i Hesselberg Maskin. Han legger til at antallet de vil få til disposisjon i første omgang, vil være svært begrenset.

Finn Corwin er spent på responsen på maskinen og hvem som blir den første norske kunden som kjøper hybridgraveren.

- Vi regner med at flere kunder vil være interessert i en slik maskin selv om den koster noe mer. Miljøaspektet er veldig i vinden, sier han.

PC200-LC8 Hybrid har en driftsvekt på 20-22 tonn og er ifølge Komatsu utstyrt med en 138 hestekrefters dieselmotor kombinert med en elektrisk motor som regenererer og lagrer energi. I tester der standardutgaven PC200LC-8 blir sammenlignet med hybridgraveren har den hybride modellen redusert drivstofforbruket med over 30 prosent.

- Skal man oppnå slike drivstoffbesparelser forutsettes det at maskinen går mye i sving fordi når svingen bremser opp så genereres strøm tilbake til batteriet. Jo mer maskinen står i sving jo mindre drivstoff bruker man, sier Thomas M. Edvardsen, salgs og markedsdirektør i Hesselberg Maskin.

- Hybridgraveren passer derfor godt til kunder som står mye i opplasting og som er i et land med høye drivstoffkostnader og det har vi jo i Norge. Det bør også være en kunde som bruker maskinen mye, kanskje 2000 timer i året, fortsetter han.

Les mer om Hesselberg Maskin i Byggeindustrien nummer 4.