Målet er å få til kunstig utløste og kontrollerte snøskred, og dermed redusere skredfaren på utsatt veistrekninger.
Metoden med snøskredtårn er ikke brukt før i Norge, men er brukt i Østerrike og Sveits. Der er det allerede satt opp rundt 200 tårn.
Sprengladningene ligger i toppen av ei 8 meter høy mast, eller et snøskredtårn. Når et skred skal utløses, senkes sprengladningen mot bakken. Når ladningen går av, vil trykkbølgen sette snøen rundt i bevegelse. Dermed starter snøskredet.
Det første testtårnet, en Wyssen sprengmast, er satt opp langs riksvei 53 mellom Tyin og Årdal, i området mellom Tyin Panorama og Tyinstølen. Arbeidet med å montere masta begynte i oktober i fjor. Veien var stengt under prøvesprengningen.
Testperioden på den rasutsatte veien mellom Årdal og Tyin skal vare i to vintersesonger. Etterpå blir det avgjort om det skal monteres en eller flere master permanent på denne strekningen.
Positive erfaringer med metoden kan også føre til at systemet blir brukt andre steder i landet, opplyser Vegvesenet.
- Nøkkelord
- Statens vegvesen
- Anlegg