Puss opp hele rommet miljøvennlig og trendy

Nå kan barnerommet og resten av boligen pusses opp uten at du trenger å bekymre deg for helse eller miljø.

Malingsprodusenten Nordsjø lanserer denne våren landets første svanemerkede sparkelmasse.

Fra før har Nordsjø både grunningsmaling og interiørmaling som kan smykke seg med Svanen.

- Sammen med det nyeste sparkelproduktet er det nå mulig å pusse opp hele rommet, fra grunning til toppstrøk, med svanemerkede produkter, forteller markedssjef Mette Dahl i Azko Nobel, som eier Nordsjø.

Unge mødre mest miljøbevisst
– De aller mest miljøbevisste i dag er unge mødre, sier Gunn-Helen Øye til bygg.no. Hun er markedsansvarlig for bygg og bo i Miljømerking, som forvalter de to offisielle miljømerkene Svanen og Blomsten i Norge.

– Småbarnsmødrene er svært opptatt av miljøet og barnas helse, og for dem er det en selvfølge å velge miljøvennlige produkter, sier Øye. – Når barnerommet skal pusses opp er kravene derfor høye til hva slags maling som skal få komme på veggen, sier hun.

Øye påpeker at alle miljøtrusler skyldes produksjon og forbruk, og at forbrukerne har stor makt gjennom å velge miljøvennlige produkter.

Ikke nok med miljø
Men det holder ikke at produktene oppfyller miljøkrav: De må også ha samme gode kvalitet. Det hjelper ikke at malingen er miljøvennlig hvis den faller av veggen.

– Det er ingen som er villig til å betale like mye eller mer for et dårligere produkt, sier Øye. Av den grunn må produsentene bestrebe seg på å gi forbrukerne miljøvennlig produkter som holder høy kvalitet, sier hun.

Årets trend er avslappet og fargesterk
For øvrig bør interiørinteresserte merke seg at den nye trenden er fargesterk og avslappet.

– Vi ser en dreining mot bruk av mer farger, og at de blir renere og friskere, sier fargedesigner og fagansvarlig Tale Henningsen hos Nordsjø. Hun står bak de 15 nye fargekartene på interiør og eksteriør, som malingsprodusenten lanserer denne våren. I alt er det 314 nye farger.

Henningsen forteller også at den dominerende livsstilstrenden er ønsket om å vende tilbake til et mer avslappet og rolig liv. Hus, hjem, familie og nærmiljø står i sentrum.

Gull og sølv på vei inn
Henningsen opplyser at årets interiørfarge sitrongul. - Den symboliserer håp, positiv energi, glede og inspirasjon. For øvrig kan man også merke seg at metallfarger er i skuddet: Gull og sølv er på full fart inn i norske hjem, og har man sansen for det metalliske er det nye spennende å velge blant i det nye fargekartet Metallic & Sand.

Grått er på hell, mens jord-, leire og sandfarger vil gjøre seg sterkere gjeldende fremover. Miljøvennlige produkter, og da helst svanemerket er den rådende trenden, avslutter Tale Henningsen.

Flere og flere produker blir svanemerket
Nordsjø, som eies av verdens største malingsprodusent Akzo Nobel, satser på miljøvennlig produksjon i alle ledd. En rekke av produktene er nå blitt svanemerket, og flere står for tur.

Det svanemerkede oppussingsprogrammet består av sparkelmassen Eco, grunning Grunn + og toppstrøk Inova Collection.

Ansvarlig produksjon
Konsernet er partner i den globale organisasjonen FSC (The Forest Stewardship Council), som skal fremme ansvarlig skogforvaltning over hele verden. FSC har en egen sertifiseringsordning som viser at produktet har vært gjennom en ansvarlig produksjon.