Tett mellom NCC og Veidekke

Av totalt fem tilbud skiller det kun 837.000 kroner mellom NCC og Veidekke på Fv 164 i Sandvika.

Lavest er Veidekke Entreprenør med 84.320 millioner kroner. Tett fulgt av NCC Constructions 85.166 millioner kroner. Så følger Skanska Norge (88.080), Hab Construction (91.056) og aller høyest ligger Betonmast (96.626) millioner kroner.

Sandviksringen er en hovedveg rundt Sandvika sentrum. I gatebruksplan for Sandvika, vedtatt juni 2004, er realisering av Løkkeåstunnelen en viktig forutsetning for at ringen og gatenettet i Sandvika skal fungere optimalt. Løkkeåstunnelen er definert som et nøkkelprosjekt for å få gjennomført intensjonene i gatebruksplanen, samt å bedre bussenes fremkommelighet i området.

Inkludert portaler er tunnellengden 180 meter. Lengde fjelltunnel er ca. 150 meter.

- Prisene er som forventet, sier prosjektleder John Fromreide, Statens vegvesen region Øst og opplyser at det blir byggestart i månedsskiftet mai-juni.

Tunnelen åpner for trafikk i juni 2012

Hensikten med tiltaket, hvor ny tunnel gjennom Løkkeåsen inngår, er å:

• Videreføre ringveg rundt Sandvika, også kalt Sandviksringen

• Forbedre fremkommeligheten på rv 164

• Avlasting av den historiske og smale vegtraséen i Leif Larsens vei.

• Forbedre situasjonen for gående og syklende i Leif Larsens vei.

Planområdet strekker seg mellom ved Engervannsveien i syd og Brynsveien i nord og inkluderer hele strekningen av Leif Larsens vei. I tillegg er det planlagt ny atkomstvei for beboere i Skytterstien.

Teknisk forprosjekt for tunnelen med en total lengde på ca. 190 m omfatter også betongkulverter/portaler i begge ender av tunnelen med en lengde på 8 m og 16 m. I sør mot Engervannet avsluttes portalen med store høye vingemurer i betong. Portalkonstruksjon skal utformes som portal for tunnelen for Sandvika øst på andre siden av Engervannet. I nord avsluttes portalen med tørrsteinsmurer mot terrenget på begge sider av vegen.