Vil ikke gi fra seg konge-tittelen

Boligkongen Mesterhus setter seg nye mål for å holde posisjonen som Norges største boligbygger. Salget i starten på 2011 slår alle rekorder.

– Vi har en salgsøkning på nye huskontrakter på 217 prosent i årets to første måneder. Dette er helt fantastisk. Vi har ikke vært med på maken. Det betyr at vi nok fortsatt skal kunne kalle oss boligkongen til neste år også, sa en begeistret kjedeleder Raymond Myrland til forsamlingen da Mesterhus holdt sin årlige kjedekonferanse. I år ble samlingen holdt i Stockholm med ny rekord i deltagende Mesterhus-bedrifter.

Og Myrland hadde flere hyggelige tall og glede forsamlingen med. I tillegg til å være Norges største boligbygger for 12. år på rad i 2010, økte også medlemmene kontraktsverdien per boligenhet fra 1,4 til 1,9 millioner kroner som Myrland karakteriserte som desidert best i bransjen.

Men alt er ikke bare fryd og gammen. Etter en opprydding i medlemsstokken forsvant 14 medlemmer ut av kjeden, mens kun fire nye kunne ønskes velkommen.

– Det er lov å være stolt over at vi er størst i bransjen. Men samtidig driver våre konkurrenter og jakter på oss. Alle har ambisjoner om å vokse og ta markedsandeler, og Norges nest største boligbygger (les Nordbohus) har et mål hengende på veggen om å ta Mesterhus, advarte Myrland som lanserte en rekke mål for å sikre posisjonen som boligkonge.

– Vi skal om tre år feire posisjonen som Norges største boligbygger for 15. gang på rad, og det er jeg helt sikker på at vi skal klare, forkynte Myrland som fikk forsamlingen til å reise seg, og med hånden på hjerte forpliktet medlemmene seg til å oppfylle kjedeløftet: Det blir som avtalt.

Men ikke nok med det. Mesterhus skal innen 2015 øke sin markedsandel til 10 prosent som representerer en vesentlig styrking av posisjonen på om lag 30 prosent. Videre skal totalomsetningen for medlemmene økes fra vel 500 til 750 millioner innen 2014.

– Neste mål må være å feire posisjonen som Norges største boligbygger 20 år på rad, kommenterte Myrland som imidlertid var fullt ut klar over at kjeden trenger nye medlemmer for å nå sine nye mål.

– Det er områder i Norge hvor vi har dårlig dekning, og vi har plass til flere. Myndighetenes mange krav gjør at flere bedrifter vil bli med i kjeder. Vi skal ta vår andel av de gode byggmestrene som finnes rundt i landet. Mesterhus har den beste verktøykassen, og deltagelse i TV2s lørdagsprogram Ønskedrømmen i beste sendetid skal gjøre oss kjent i hele landet, sa en optimistisk kjededirektør.

Du kan lese mer fra Mesterhuskonferansen på bygg.no og i Byggeindustrien nr. 4 som kommer ut 24. mars.