En milliard til vei og bane er ikke brukt

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa har en milliard ubrukte samferdselskroner på bok. Det skyldes forsinkede prosjekter, forklarer hun til NRK. Pengene skulle ha vært brukt i 2010.

Pengene var blant annet budsjettert til å dekke et nærmest umettelig behov for jernbanevedlikehold, utbedringer av E6 og rassikringsprosjekter, skriver nrk.no.

Uforutsette ting som har oppstått, samt forsinket framdrift, er årsaken til at Kleppa ikke brukte opp pengene, sier hun. 34 millioner til riksveier og 239 millioner som gjenstår til fylkesveier vil bli søkt overført fra 2010 til inneværende år.

Noe av overskuddet fra jernbanebevilgningene skyldes reduserte utgifter og kostandsbesparelser, blant annet fra Lysaker stasjon på grensen mellom Oslo og Bærum.

Departementet vil søke om å få overført rundt 400 millioner kroner til 2011-budsjettet.

Noen forsinkede veiprosjekter:

• E39 Hjartåberga

• Rv 13 Øvre Granvin - Voss grense (Vossapakken)

• Rv 13 Osberg

• Rv 70 Oppdølstranda

• Rv 80 Løding - Vikan

I tillegg er flere fylkesveiprosjekter og en rekke rassikringprosjekter forsinket.

Tog

• 100 millioner står ubrukt på grunn av forsinkelser i Stor-Oslo, blant annet som følge av knapphet på signalressurser.

• 135 millioner skulle vært brukt på en rekke mindre prosjekter for å øke kapasiteten.

• 20 millioner skyldes utsatt nytt sikringsanlegg mellom Barkåker og Tønsberg.

• 60 millioner skyldes redusert framdrift på systemer for kundeinformasjon og mindre stasjonstiltak.

• 115 millioner skulle vært brukt på sikkerhetstiltak som sikring av planoverganger, tunnelsikkerhet og rassikring - prosjekter som er forsinket.

• 230 millioner er ubrukt fordi Lysaker stasjon og flere delprosjekter ble billigere en budsjettert.