Stort frafall i bygg- og anleggsfag

Vi får nå foruroligende meldinger fra mange steder i landet om at det er stort frafall ved de linjene i videregående skole som er rettet mot bygg og anlegg. Søkningen til disse klassene er også rekordlav mange steder. Det betyr at tilbud legges ned. Det er grunn til å rope varsku. TV2 har i en reportasje avdekket at det er 40 % frafall i enkelte byggfag.

Vi har gjennom mange år ment at hele opplegget i den videregående skolen rundt yrkesrettet utdanning har vært feil. Det har også næringens representanter tatt opp gang på gang uten at det har blitt noen særlig respons fra skoleverket. Vi har reagert på at det for tidlig legges alt for stor vekt på den teoretiske delen av undervisningen. For elever som er skoleleie i utgangspunktet, er for mye teori ikke noen god medisin. Får man et langt sterkere innslag av yrkesrettet praktisk opplæring, vil motivasjonen for teori også øke etter hvert. Men da må man få et langt bedre samspill mellom skole og arbeidsliv enn i dag.

Det er trist at gode forsøk som Skole på byggeplass er blitt neglisjert av politikerne. Dette har vært et svært godt tilbud til de elevene som av ulike årsaker har falt gjennom. Dette har også vært redningen for mange mennesker som har hatt en uheldig start på livet sitt. Dette tilbudet har hatt engasjerte elever som gjennom kombinasjon skole og arbeidstrening har kunnet skape seg en ny plattform og en ny jobb. Veidekke har vært en foregangsbedrift på dette området. Bedriften har hatt lærere og ledere som på en entusiastisk måte har stått på. Men NAV og dagens statsråd med ansvar for dette (Hanne Bjurstrøm) er heller lunken. Det synes å være enklere for byråkratene å la disse unge menneskene havne på uføretrygd resten av livet. At statsråden synes å være av samme oppfatning, er skremmende.

Vi vet at det er veldig mange flinke lærere i skolen som fortviler over tilstanden. De forsøker å gjøre en så god jobb som mulig. Men uro – og det at elevene skulker i store deler av skoletiden – gjør ikke situasjonen enkel. Dette betyr at kvaliteten på mange av de elevene som kommer ut av skolen, er under pari. De har verken kunnskaper eller holdninger som gjør at de er skikket for en jobb. Vi mener at det er systemet som gjør at det blir slik.

Vi har stor tro på ungdommene, men da må forholdene legges til rette slik at de kan utvikle sine talenter. Dagens system dreper en hver motivasjon hos mange.