Stavanger Haugesund: 2,8 milliarder

En ferjeløs vei mellom Stavanger og Haugesund vil koste 2,8 milliarder kroner å bygge. Løsningene innebærer en undervannstunnel mellom Mekjarvik og Arsvågen på Bokn.

Ifølge vegsjef Tor Geir Espedal i Rogaland er det denne løsningen som er den eneste samfunnslønsomme, dersom ikke dagens ferjesamband skal fortsette som før. Men da mener Vegvesenet at en investering på 200 millioner kroner må gjøres hvert sjette år, skirver Rogalands Avis. Tirsdag la Statens vegvesen fram sin anbefaling om hvordan den framtidige transportåren fra Stavanger til nordfylket kan se ut, men av fire forskjellige utredninger av undersjøiske tunnelløsninger, mener Gunnar Eiterjord, seksjonsleder ved Statens vegvesen i Rogaland, at bare tunnelløsningen mellom Mekjarvik og Arsvågen er den eneste økonomisk gjennomførbare. Jeg er overrasket over at bare ett alternativ er samfunnsmessig økonomisk, men er selvsagt glad for at Statens vegvesen har foretatt et grundig forarbeid og sett på mange mulige løsninger, sier fylkesordfører Roald G. Bergsaker (H) til Rogalands Avis. Mekjarvik-Arsvågen-alternativet skal nå ut til høring sammen med alternativet med et fortsatt ferjesamband. Mye tyder på at det blir en tunnelløsning og finasieringsplanen, som ennå ikke er drøftet, tyder på at det går mot et bompengefinansiert prosjekt. I stortingsmeldingen fra i fjor blir utvikling av E 39 Kyststamvegen framhevet som et strategisk grep for å skape en sterk region i Vest-Norge. Rogfastprosjektet inngår i utviklingen av den nasjonale transportkorridoren fra Kristiansand, opp til Stavanger, deretter til Bergen, Ålesund og Trondheim.