Kvitter seg med kvikkleira

Nå er snart all kvikkleira på innsiden av spuntveggene på Møllenberg i Trondheim behandlet med kalk- og sement.

Mannskapet til den svenske entreprenøren Hercules har siden i fjor sommer behandlet både den bløte leira ved Strandveiparken og kvikkleira på Møllenberg, som er en del av E6 Trondheim-Stjørdal-prosjektet.

Det tar tid å lage kalk- og sementpeler, spesielt når de skal være en blokk som dekker hele byggegropa på Møllenberg. Nå nærmer de seg slutten.

Men den siste delen av kvikkleira inn mot spuntveggene gjenstår når Hercules er ferdig med sin jobb. Det er fordi det ikke går å bruke ”vispen” man lager kalk- og sementpeler med, helt inntil veggen. Her må andre maskiner til, og det er her det italienske underselskapet Trevi kommer inn i bildet. De har ankommet byggegropa på Møllenberg med sine maskiner og mannskap. Det de gjør kalles jetpeling, og det er rett og slett at de borer ned et rør som spyler ut all kvikkleira inn mot stålrørspunten, og erstatter det med vann blandet med sement. Det høres heldigvis mer støyende ut enn det er. Det er ingen bråkete jetmotor inne i bildet. Uttrykket jet i denne sammenhengen skyldes bruk av en vannstråle med svært høyt trykk (ca. 450 bar). Vannstrålen rører om et begrenset volum med leire. Det omrørte volumet erstattes med sement. Dette er en jobb som ikke utføres ofte her i landet, og er en av operasjonene som gjør dette til en dyr byggegrop.

Leira blandes med kalk- og sement for at det skal være mulig å grave den ut, og for at leira under byggegropa skal være stabil og sterk. På det dypeste blir byggegropa på Møllenberg over 20 meter dyp. For at trykket i kvikkleira på utsiden av byggegropa ikke skal endres (for å unngå setningsskader på nabohusene), er det viktig at spuntveggene av stålrør er helt tette. Det er et grundig arbeid som pågår nå, fram til utgravingsarbeidet kan starte til sommeren.